Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Forum regels

Veel uitleg hoeft hier volgens ons niet. Een URL met een paar woordjes uitleg over het nut ervan volstaan in de meeste gevallen wel. De forumleden kunnen immers met eigen ogen gaan zien wat de informatie waard is. Misschien hebt U ook een service ontdekt met zeer goede prijs/kwaliteit? Dat kan er dan ook nog net bij. Rommel wordt ... U raad het al!

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
  Afdrukweergave

Beleggerscompetitie 2010
Auteur Bericht
Nieuw berichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 18:56 

De beleggerscompetitie 2010 is te vinden op onderstaande link:
http://www.beleggerscompetitie.be

Citaat:
Op 8 februari 2010 gaat de jaarlijkse beleggerscompetitie van start, een initiatief van Cash, Keytradebank en De Standaard met medewerking van Inside Beleggen en Kanaal Z.

De Beleggerscompetitie is een gratis online beleggerswedstrijd met een sterk educatief karakter. Deelnemers beleggen 16 weken met een fictief kapitaal van 100.000 euro in aandelen en trackers die noteren op Euronext.

Voor de mensen die geïnteresseerd zouden zijn :) ik in ieder geval wel... (beginnend paper-trader)

Edit: wat extra toegevoegd bij de quote.

Profiel  

Re: Beleggerscompetitie 2010
Nieuw berichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 19:10 
Beheerder

Ik denk dat je beter gewoon live trade en je eerste jaar breakeven probeert te eindigen. Of op papier als het echt niet anders kan (maar dan heb je ook de emoties niet).
Die competities stellen weinig voor.
Je kunt die winnen door met 20 accounts in te schrijven en extreem veel risico te nemen. Als er eentje goed uitdraait sta je meteen hoog op de ladder.
Bovendien hebben die competities iets van 'we beginnen nu, we beleggen x maanden en we kijken wie het beste resultaat heeft'. Terwijl 'skill' enkel op lange termijn naar voor wordt geschoven en 'luck' naar de achtergrond.
Als zo'n wedstrijd 3 maanden duurt dan doe ik soms drie maanden niets omdat de beurs geen duidelijke richting kent of er geen duidelijke goede kandidaten langskomen.

Even een metafoorke:

Stel: we hebben elk vijf kogels en lopen rond in een bos dat vol konijnen loopt. Af en toe kun je door stil te zijn en veel geduld te hebben een olifant tegenkomen. Om te overleven moet je konijnen (of olifanten) schieten. Die voorzien je van voedsel (en geld om nieuwe kogels te kopen met de overschot van het vlees dat je kunt verkopen). Uiteraard heb je aan een konijn geen vlees genoeg om de overschot in geld om te zetten en je kunt er dus ook geen kogels van kopen. Bij een olifant heb je vlees in overvloed en je kunt er een mooie voorraad kogels mee kopen (met de overschot van het vlees dat je verkoopt). Ik denk dat het duidelijk interessanter is om te wachten op een olifant.
Stel nu echter dat we de regels uitbreiden met: 'en je moet al je kogels verschieten in de eerste 5 minuten'. Lijkt dit nog een zinvolle regel die iets met de realiteit van overleven te maken heeft?

Beurscompetities: ze zijn mss leuk, maar als belegger/trader heb je ze niet nodig en zijn ze tijdverlies.

grtz
DVE

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 19:23 

Ja inderdaad live traden zou het voordeel hebben dat ik het ook echt meemaak. Momenteel heb ik niet echt het budget om al te traden (bezig te werken op Google Finance om te paper-traden). Voor mij is het meer een oefening dan echt competitie, om bekend te geraken met verschillende systemen & position sizing erbij... Met de mogelijkheid er iets mee te winnen, maar ik ben realistisch, ik zal hoogstwaarschijnlijk niet tot de top 10 behoren (tenzij via één of ander kosmisch toeval). ;)

Momenteel zit ik gewoon wat te leren, systeem dat werkt voor mij uit te werken e.a; ook bezig aan Technical Analysis: Plain And Simple te lezen.

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: di 02 feb 2010, 19:28 

Je kan natuurlijk ook al dood zijn van den honger nog voor de eerste olifant voorbij kwam. :D :D But in the end we're all....

Mvg, cure

Profiel  

Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]