eens echt beginnen met beleggen

Gepost door fredry 
eens echt beginnen met beleggen
22 februari 2017 21:42
Hallo iedereen hier,
Al lang volg ik een beetje monest.net, maar helaas te passief.
Dit jaar wil ik daar verandering in brengen en effectief praktisch zelf beginnen beleggen.
Het is mijn bedoeling elke maand een bepaald bedrag (< 200€) te willen beleggen.

Echter nu de vraag hoe ik het best begin en met welk (online) platform?
Iemand die me op weg helpt?
Re: eens echt beginnen met beleggen
23 februari 2017 15:18
Beste,

Een eenvoudige maar degelijke broker is bv. Keytrade. Ook anderen zoals Bolero, Binck, DeGiro, enz. zijn wellicht goed. Professioneler is dan weer het platform van Lynx maar dit is ingewikkelder.
Alles hangt natuurlijk af van wat je juist op de beurs gaat doen (welke instrumenten (aandelen, opties, enz.) wil je handelen, hoe vaak, welke markten, welke type ordermogelijkheden wil je, enz.) want iedere broker heeft zijn eigen mogelijkheden en tarieven; Eerst bepalen wat je wil doen en dan de brokers eens vergelijken op de punten die uw interesse wegdragen kan dus zeer interessant zijn.

Mvg, Geert
rendementplus.be
23 februari 2017 21:53
aandelen (Europa -> voornamelijk mbt onze buurlanden en Amerika) en ETF's (maar weet ik nog maar heel weinig van). Andere dingen lijken me veel te risicovol, zeker aangezien m'n kennis nog niet zo groot is.

Ik wil praktisch met beleggen beginnen om het al spelend wat te leren, alhoewel het ook niet de bedoeling is om het belegde geld te verknoeien. In de hoop toch ook dat het rendement op de beurs groter is dan geld op een spaarrekening.
24 februari 2017 12:20
Bij de meeste brokers zal je de markten en producten vinden die je zoekt.
Keytrade is bv. een eenvoudige maar degelijke broker die dat alles wat je zoekt aanbiedt. De andere vernoemde brokers zullen die zaken ook hebben en dus zou ik ze zeker eens vergelijken qua kosten en mogelijkheden. Iets meer professionelere brokers als Lynx heb je volgens mij niet echt nodig, zeker niet als je op een rustige manier gaat beleggen (en dus minder transacties doet). Als je meer wil gaan traden (kortere en veel transacties) dan kan je voor een Lynx gaan opteren.

Even wat extra info rond beleggen algemeen.

Velen zien de beurs als een snel-rijk platform. Echter een goed en succesvol belegger begrijpt dat de beurs net een plaats is waar je beter op een rustige manier bouwt aan extra rendement op de lange termijn. De bedoeling is niet snel rijk te zijn maar eerder rustig vermogen op te bouwen.

Om dit te realiseren is het voornaamste hierbij zelfs niet (en dat zal vreemd klinken) welke aandelen je koopt (uiteraard speelt dit wel een belangrijke rol maar niet de belangrijkste) maar wel het risico dat je loopt.

Uw aandelenposities en uw aandelenportefeuille ga je dus maar beter goed beschermen. Daar zijn verschillende methoden voor. Het komt er eigenlijk op aan vooraf een plan te hebben waarbij je bepaalt hoeveel verlies je maximaal mag oplopen bij een bepaald aandeel. Het gaat dus in de eerste plaats over verlies beperken en winnaars te laten oplopen.

Dat is alvast een eerste sleutel tot succesvol (vermogenopbouwend) beleggen op lange termijn.

Een andere factor is de grootte van je posities. Te kleine posities resulteren in te grote procentuele kosten. Met te grote positie loop je dan mogelijks teveel risico. 'Mogelijks' want dat hoeft niet zo te zijn indien je positie goed beveiligd is.

Als je aangeeft maandelijks voor 200€ te willen beleggen dan hoop ik dat je niet bedoelt dat je maandelijks voor 200€ aandelen gaat kopen. Dat zijn te kleine aandelenposities waarbij kosten te hoog oplopen. Beter is dan eerst een aantal maanden dat bedrag bij elkaar te sparen om dan een positie van minimaal 800 à 1000€ te kunnen aankopen.

Bouw voor jezelf dan ook eerst aan een aantal regels die gaan bepalen wanneer je winst en verlies gaat nemen, hoeveel je gaat inzetten, hoeveel cash je gaat aanhouden, enz. Zo zal je geleidelijk aan tot een degelijk systeem komen dat voor jou werkt en waar je vertrouwen in zal hebben.

Veilig beleggen is dus de sleutel. Wie niet veilig belegt zal vroeg of laat zijn beleggerskapitaal zien crashen.

De beurs is dus inderdaad een plaats waar een hoger rendement kan gehaald worden maar enkel door die beleggers die zich bewust zijn van het risico en bereid zijn hun risico af te bakenen en te beperken. Er zijn immers vele addertjes onder het gras en daarom ook dat het zeker goed is (zoals je eigenlijk aangeeft) voorzichtig te starten en hieruit vooral te leren/bijleren.

Veel succes

Mvg, Geert
rendementplus.be
24 februari 2017 22:46
Bedankt Geert alvast voor de aangereikte informatie.

Het opstellen van een degelijk eigen beleggers-plan heb ik al voor een deel en zal ik zeker verder uitwerken. Ik heb hier op monest in het begin een introductie gelezen over 'risico-beheer', waarbij men aanraadt nooit meer dan 2% van de totale portefeuille te beleggen in één positie.
Ik wil voor mezelf in m'n plan verder nog gaan uitzoeken wanneer ik in- en uitstap bij een aandeel, dus technische analyse vind ik wel interessant.

Ik heb nu nog 3 vragen:
- indien ik nu om te beginnen toch elke maand iets wil doen met 200€ (ik begrijp dat dit op de aandelenmarkten onvoldoende van betekenis is en dat daarmee de transactiekosten telkens te hoog zijn), is er dan iets anders dan de aandelenmarkt waarin ik dit kan beleggen? (fondsen?)

- ik zie soms wel wat reclame passeren van online beleggings-platformen zoals 'etoro' en 'plus500'. Nog nooit op ingeschreven of iets mee gedaan, maar m'n nieuwsgierigheid is er wel. Wat mag of moet men hierbij voorstellen? Zijn dit ook voorbeelden van platformen waar men het beleggen praktisch en stapsgewijs kan leren?

- om te beleggen moet je (veel) tijd maken. Net dit wil ik uiteindelijk beperken, net zoals het maken van kosten bij beleggen. Zijn er goede en handige tools waarmee ik mezelf werk (selectie en filtering) kan besparen (en die nog eens min of meer gratis zijn ook, hoe ondankbaar dit dan ook klinkt)?

Graag wil ik zeker melden dat ik deze website fantastisch vind. Mooi geleverd werk!
25 februari 2017 16:35
Super dat je al werk hebt gemaakt van een plan en je risicobeperkingsregels.

Je vragen dan:
Vraag 1: Fondsen zou ik niet doen. Je leert weinig of niets en vaak zijn de kosten hoog. Opties is een mogelijkheid maar dat is misschien nog niet iets waar je meteen mee van start wil gaan. Ik zou sowieso eerst enkele maanden sparen tot je toch minimaal aan een 800€ komt. Zelf dit bedrag is laag maar als je de discipline hebt deze lage som te stoppen in slechts één aandeel (daarom zelfs niet volledig zodat je nog wat cash achter de hand houdt of een optie als bescherming kan kopen) dan leer je al wat uit de praktijk en ben je toch gestart. Kies sowieso dan voor een vrij defensief aandeel i.p.v. een speculatief en risicovol aandeel. Laat je kleiner kapitaaltje gewoon rustig wat aangroeien via je beursposities plus bovenop dat komt uiteraard weer je maandelijks gespaard bedrag.

Vraag 2: Ik heb geen ervaring met de door jou genoemde platformen. Ik ken ze van naam en dat is alles. Ik denk wel niet dat je die echt nodig hebt.

Vraag 3: Als je een goed systeem (en veilig) systeem in elkaar bokst is het juist de bedoeling dat beleggen net weinig tijd vraagt. Stop de tijd in het finetunen van je systeem (je bent alvast al op de goede weg zoals je aangeeft met je 2% risico en je plan). Gebruik aandelenscreeners zoals Chartmill om aandelen op te sporen. Gebruik ook ervaringen en indrukken uit je dagelijkse leven om aandelen op t sporen (ben je een gamer? zoek naar spelletjesfabrikanten, werk je in de Colruyt? koop eventueel wat Colruyt, drink je graag cola? Koop Coca Cola aandelen, Draag je Adidas sportschoenen? Koop Adidas of koop op de Belgische beurs aandelen van de holding GBL (die een flink percentage van Adidas bezit, enz, enz.) Uit je eigen interesses en leven kan je al aandelentips halen, ze kosten je totaal geen tijd eigenlijk.

Verder koop je het aandeel van je keuze en zet er een stoploss onder. Je hoeft de beurs niet meer te volgen overdag, enkel als de beurs gesloten is kijk je eens of je je stoploss moet verhogen of niet. Als je aandelen verkocht zijn zien je dat uiteraard dan ook. En dan begint je opnieuw met je zoektocht welk aandeel je gaat kopen. Zoektocht/denkwerk - kopen - stoplossen - verkopen - repeat.

Dit is min of meer wat ik binnen mijn Rendement Plus Portefeuilles ook doe. Zo'n een systeem vraagt in principe weinig tijd (10 min per dag of zelfs per week is perfect mogelijk). Maar waar je als beginner (en wellicht later ook nog) wel veel tijd zal insteken is in het leren kennen van alles wat met de beurs te zien heeft. Gewoon omdat je mogelijks door de microbe zal gebeten zijn en veel zal willen bijleren/bijlezen omdat de beurs zo interessant is.
Echter de uitvoering en opvolging van je posities hoeven niet veel tijd in beslag te nemen.

Mvg, Geert
rendementplus.be
02 maart 2017 10:53
fredry Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bedankt Geert alvast voor de aangereikte
> informatie.
>
> Het opstellen van een degelijk eigen
> beleggers-plan heb ik al voor een deel en zal ik
> zeker verder uitwerken. Ik heb hier op monest in
> het begin een introductie gelezen over
> 'risico-beheer', waarbij men aanraadt nooit meer
> dan 2% van de totale portefeuille te beleggen in
> één positie.

- - - - -

Hoy Fredry, daar zit wel een foutje in hoor. Het totale risico mag niet groter zijn dan 2% per individuele positie, je indviduele positiegrootte t.o.v. je totale port raden we aan om die niet groter te nemen dan 25% (absoluut maximum).

Een voorbeeld om dit duidelijk te maken :

Stel je hebt een account van 15000 euro. en je koopt een positie in aandeel X dat momenteel aan 50 euro noteert. Je koopt het aandeel en plaatst een stoploss op 46 euro. Het verschil - of je risico per aandeel -bedraagt dus 4 euro. Bij een account van 15000 euro met een maximaal risk% van 2% mag je totale verlies dus nooit meer bedragen dan 300 euro (2% van 15000).

Vermits je risico per aandeel 4 euro bedraagt maken we volgende rekensom : 300/4 = 75 aandelen die je mag kopen want als je wordt uitgestopt op je initiële stoploss verlies je dan je maximaal toegestane bedrag, zijnde 300 euro.

Om te weten hoeveel je nu exact investeert in aandeel X moet je het aantal aandelen vermenigvuldigen met de actuele aankoopprijs, dus 75*50 = 3750 euro. Dat komt neer op exact 25%, dus nog net toegelaten!

Zelfde redenering met zelfde aankoopprijs maar een stoploss die iets dichter ligt, op 47 euro. Het risico per aandeel bedraagt dan niet 4 maar 3 euro (verschil tussen aankoopprijs 50 en stoploss op 47). De 2% max. verlies regel blijft gelijk maar door de kleinere stoploss kan je wel meer aandelen kopen! 300/3 = 100 aandelen. Ondanks het groter aantal aandelen blijft je totale verlies gelijk (omdat de stoploss kleiner is) MAAR :

100 aandelen vermenigvuldigen met de aankoopprijs komt uit op 5000 euro en dat is al 33% van je totale beschikbare port, voor ons is dat een no go!

je kan één en ander makkelijk uittesten met de postion sizing tool in ChartMill, zie deze link voor meer uitleg.

Mvg,

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
02 maart 2017 11:37
Nog ter aanvulling op je vraag hoe het aan te pakken als je niet onmiddellijk over een voldoende groot kapitaal beschikt maar wel maandelijks een geldsom kan investeren.

Ik ken uiteraard je beleggingsprofiel niet maar wat ik echt niet zou doen is te kleine bedragen gaan beleggen in aandelen en die dan actief gaan beheren, zeker niet met de huidige Belgische kosten. Je moet immers rekening houden met de kosten eigen aan de broker en beurstaks t.w.v. 0.27% bij zowel koop- als verkoop!

Stel dat je een aandeel koopt voor een bedrag van 1000 euro dan kom je bij de goedkoopste Belgische kwaliteitsbroker uit op +/- 6,- euro per transactie. Dit aandeel kopen (en weer verkopen) betekent dus minimum 12,- euro brokerkosten.

Maar dan : de beurstaks;
1. bij aankoop 0.27% en ook bij verkoop (ik ga er hier makkelijkheidshalve van uit dat je ook verkoopt aan 1000 euro) = 2.7 euro*2 = 5.4 euro.

Totaal : 17,4 euro. Dat valt misschien wel mee zo op het eerste zicht maar dat betekent wel dat je op je 1000 euro al 1.74% netto rendement moet halen, enkel om de kosten terug te kunnen verdienen!

In het geval je actief wil traden met die 1000 euro dan ga je verschieten. Stel dat je bijvoorbeeld 5 keer aandelen koopt en verkoopt met die zelfde 1000 euro. Je hebt bijvoorbeeld drie keer een winst 100 euro maar ook twee keer verlies van 75 euro, dat maakt dus 100+100+100-75-75= +150 euro Dat is een mooi brutoresultaat van 15% op je initiële kapitaal! Proficiat!

En nu de kosten :
- 5*12 euro brokerkosten : 60,- euro
- beurstaks op transactie 1 (winst 100 euro) : aankoop (0.27% op 1000 euro): 2.7 euro - verkoop (0.27% op 1100 euro) : 2.97 euro > totaal 5.67 euro
- transactie 2 (winst 100 euro) : totaal 5.67 euro
- transactie 3 (winst 100 euro) : totaal 5.67 euro
- transactie 4 (verlies 75 euro) : 2.7 op aankoop + 2.5 op verkoop > totaal 5.2 euro
- transactie 5 (verlies 75 euro) : totaal 5.2 euro

Totaal kosten over deze 5 transacties : 60 + 5.67 + 5.67 + 5.67 + 5.2 + 5.2 = 87.41 euro

Nettorendement : 150 bruto rendement - 87.41 kosten = 62.59 euro of 6.26%... ipv 15%

Bottom line meer dan de helft van je gerealiseerde rendement gaat in rook op, alleen aan kosten.

Met dergelijke bedragen is er al helemaal geen mogelijkheid om bijvoorbeeld de 25% maximale positiegrootte te hanteren zoals ik aangaf in de vorige post. Reken alles maar eens uit met posities van 250 euro en je zal begrijpen waarom... ;-)

Passief beheer dus en dan is een periodieke investering in fondsen of ETF's zeker geen slechte keuze hoor (zeker niet als je maandelijks 200,- euro kan missen). Je kan dat trouwens makkelijk volledig zelf doen. Kijk anders eens naar deze wiki pagina, een simpele ETF-port van 3 ETF's (vier als je ook een deeltje bonds wil meenemen ter bescherming). Door je maandelijks bedrag op te sparen en bijvoorbeeld elk kwartaal het bedrag te investeren spreid je mooi je aankopen, blijven je kosten superlaag en zullen tussentijdse drawdowns goed meevallen.

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen