We zitten momenteel al in de op één na grootste bull market, waarom raadt men nog steeds aan om in te stappen?

Gepost door ZACK.BE 
De publieke opinie raadt nog steeds aan om in te stappen in de markt. De veelgebruikte reden is: "de markt timen is zinloos, want historisch gezien stijgt de markt altijd op lange termijn".

1. Historisch gezien heeft iedere nieuwe bull market in de VS en EU inderdaad een hoger punt bereikt dan de vorige, maar bv niet in Japan dus het verleden is geen garantie voor de toekomst.
2. Ik heb eens gekeken waar we momenteel zitten van bear market low tot bull market high ten opzichte van de vorige 9 bull markets. Ik kom tot de conclusie dat we historisch gezien (!) dicht bij een hoogtepunt zitten.

Als de markt timen zinloos is omdat de geschiedenis aantoont dat de markt stijgt op lange termijn, begrijp ik niet waarom instappen op een historisch gezien hoogtepunt ook niet zinloos is... confused smiley

PS: Ik dacht dat investeren draaide om maximale winst op geïnvesteerd kapitaal. Als je instapt op een hoogtepunt, kan je misschien 8 jaar later zeggen dat je winst hebt, maar dan moet je wel eerst 7 jaar op een negatief saldo zitten kijken, om nog te zwijgen over je gemoedsrust gedurende die tijd.
Instappen kan altijd en hoeft niet eens rekening te houden met de hoogte van de markt.
Wie instapt in een hoge markt zal uiteraard dichter bij de absolute top instappen, alleen weet men niet of die absolute top binnekort of binnen een of meerdere jaren valt.
Wie instapt kan dus gerust nog van de verdere maanden/jaren stijging profiteren zolang men maar een uitstapplan klaar heeft van zodra men instapt.
Wanneer de markt dan uiteindelijk keert naar dalend dan stapt deze belegger (met uitstapplan) ook meteen (automatisch) uit. De winst is dan binnen en het kapitaal is uit de markt en staat op de zijlijn te wachten tot betere instapmomenten.
De uitgestapte belegger kan echter uiteraard ook proberen te profiteren van de dalende markt i.p.v. aan de zijlijn te gaan staan.

Mvg, cure
Re: We zitten momenteel al in de op één na grootste bull market, waarom raadt men nog steeds aan om in te stappen?
06 november 2017 10:35
Veel heeft ook te maken met je eigen beleggingshorizon. Wie bijvoorbeeld zeer kortetermijn handelt zal amper wakker liggen van wat de langetermijntrend doet.

Proberen te vermijden om in te stappen op het hoogste punt kan inderdaad aangewezen zijn als je uitgaat van een buy-and-hold aanpak. Zoals je zegt is het weinig aantrekkelijk om in te stappen aan wat misschien een top is om dan eerste ettelijke jaren te moeten wachten vooraleer je investering uit de rode cijfers is... Langs de andere kant : omdat iets sterk gestegen is, betekent dat nog niet dat het niet veel verder kan stijgen. Want net zoals je stelt dat het verleden geen garantie biedt voor de toekomst is een visie dat de stijging nu toch wel echt extended is en een daling nakend ook maar een mening waarvan je onmogelijk kan weten of ze (zal) kloppen...

Vanuit een buy-and-hold strategie ben ikzelf een grote voorstander van periodiek in te stappen. Bijvoorbeeld per trimester, of zelfs maandelijks, onafhankelijk van wat de koers doet. In dat geval zou ik uiteraard niet met individuele aandelen werken maar met een fonds of ETF als je wil.

Zelf ben ik een trendvolgend langetermijnbelegger, op basis van een paar simpele TA-regels (voornamelijk uitbraken en retracements). Voor het instappen en bepalen van stoplosses gebruik ik louter week- en daggrafieken. De trend heeft een directe invloed op mijn strategie, in die zin dat mijn stops zullen geraakt worden als de trend niet meer gelijk loopt met mijn openstaande posities.

De stops zijn meestal vrij ruim (en gebaseerd op weekgrafieken). De enige uitzondering die ik maak is wanneer een koers plotseling zeer sterk oploopt en in amper één of een paar dagen tijd met vele procenten stijgt (bijvoorbeeld veel beter dan verwachte kwartaalresultaten...). Omdat ik zelf al meerdere keren heb ondervonden dat in veel gevallen dan toch een soort 'regression to the mean' plaats vindt, durf ik in die specifieke gevallen de stoploss in één ruk een stuk agressiever plaatsen. Let wel, enkel als de positie voorheen ook al mooi in de winst stond en er verhoudingsgewijs door de plotse beweging een groot stuk virtuele winst bijkomt. Ik zal echter nooit zomaar verkopen!

Wat betreft het profiteren van een dalende markt : absoluut mogelijk maar daar heb ik ook weer uit eigen ervaring geleerd dat zoiets (althans bij mij) een andere, meer agressieve aanpak vereist. Voor mijn longposities ben ik zeer geduldig en zal ik - buiten het geval zoals ik hierboven beschreef - de prijs vrij 'los' laten (ruime stoploss). Wat ik heb gemerkt bij shortposities is dat je toch wel vlugger op de bal moet spelen. De dalingen zijn namelijk een pak agressiever maar de keerzijde is dat het ook allemaal enorm snel kan herstellen (de gevreesde V-shape reversals). Ik heb etterlijke keren meegemaakt dat ik een shortpositie bijna perfect had getimed en in no time op behoorlijk wat winst stond (in een paar dagen 3 tot 5R realiseren is geen uitzondering als het echt hard gaat...). Maar net zo goed heb ik de winst van die shorts meerdere keren zien verdwijnen als sneeuw voor de zon omdat ik dezelfde stopstrategie hanteerde als bij mijn longposities.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen