Postzegels

Gepost door cure 
Op dit moment kunnen in dit forum alleen berichten worden gelezen. Dit is een tijdelijke situatie. Kom later nog eens terug.
Postzegels
13 oktober 2014 14:19
Grappige, onverwachte, min of meer veilige en renderende belegging (alvast t.o.v. het rendement op spaarboekje: postzegels!

En dan bedoel ik niet het verzamelen van oude postzegels maar gewone, nieuwe postzegels (tarief.1).

Hoe ga je te werk? Schat je verbruik aan gewone postzegels voor de komende 3 jaar, 5 jaar, 10 jaar. Hou rekening met een wellicht verminderend gebruik van postzegels naarmate de tijd vordert gezien meer en meer documenten digitaal worden verstuurd. Koop dat aantal aan voor 1 januari 2015. Je bespaart zo onmiddellijk 2 cent/postzegel gezien er een prijsverhoging van 2 cent zal zijn vanaf 1 januari 2015. Deze 2 cent lijkt niet veel maar is toch reeds een besparing van 2,8% t.o.v. de huidige prijs (nu 0,7€/zegel (bij aanschaf van meer dan 1 stuks), volgend jaar dus 0,72€/zegel).

Hier blijft het echter niet bij. Wie postzegels van bv. het tariefnummer 1 heeft heeft postzegels die (tot op heden nog steeds) onbeperkt geldig blijven. Zo kocht ikzelf reeds vorig jaar mij postzegels voor de komende 7 à 8 jaar (of wellicht zelfs langer). Ik betaalde toen 0,67 cent. Dit geeft mij nu al een besparing van 7,5%. En volgend jaar? Wel, veel kans dat die kleine plakkedingetjes opnieuw in prijs opslaan.

Gewoon een leuke alternatieve en kleine belegging zou je dit kunnen noemen. smoking smiley

Mvg, cure
Re: Postzegels
13 oktober 2014 14:34
wie het kleine niet eert
ook met conserven kun je zoiets doen
op veel diensten zijn ook kortingen te bedingen voor upfront betaling van 1, 2 en soms 3 jaar
13 oktober 2014 16:20
Klopt, zo betaal ik mijn elektriciteit iet maandelijks maar jaarlijks ==> korting: 8%

En ja, in principe zou dit kunnen met alle, relatief kleine, niet bederfbare goederen die niet uit de mode gaan en waar je gratis opslagruimte voor hebt.

En Dirk, je hebt trouwens de groeten van Jacky De Donder.

Mvg, cure
13 oktober 2014 23:03
cure Schreef:
-------------------------------------------------------
> Grappige, onverwachte, min of meer veilige en renderende belegging : postzegels!
---- Goed gezien, Cure! Toppie! thumbs up cool smiley
13 oktober 2014 23:53
Mijnen zorgvuldig in bewaring gelegde '1 Euro' wordt elk jaar door inflatie een slordige 7-8% minder waard ... !?
[volgens de officiële barometer die mijn mentor aanhaalt, officieus in mediaberichtgeving gaat het maar om 4-5%]

DasKonzept
[Terrorized into Being Consumer]
16 oktober 2015 16:18
Oplossing voor de afgunsttaks (speculatietaks): postzegels kopen. the finger smiley
Ze slaan ieder jaar op. Rendement gegarandeerd.
Alleen, ... waarvoor dienen die dingen nu weer? Ik dacht dat je die ergens moest opplakken of zo. confused smiley

Mvg
cure
16 oktober 2015 16:23
Ik heb inderdaad een (in verhouding tot vele anderen) kleine collectie postzegels. Een paar zijn volledig lucht- en lichtdicht ingepakt. Gewoon een paar generaties doorgeven en dat wordt vanzelf veel geld waard... thumbs up

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
16 oktober 2015 16:35
Schitterend maar ik bedoelde niet zozeer het verzamelen van postzegels als collectors items zoals je ook met oldtimers, lego, wijn, kunst, enz kan doen.
Voor kenners kunnen dit ongetwijfeld schitterende beleggingen zijn. Voor niet kenners vrees ik het ergste.

Met de postzegels doelde ik gewoon (ludiek) op het feit dat deze jaarlijks duurder worden maar dat ze altijd geldig blijven, ook al kocht je ze een aantal jaren terug, dit door het 'nummer-systeem'. Postzegels (bv. type nr. 1) nemen steeds de waarde van hun huidig tarief aan.

Buy and hold dus maar als alle correspondentie elektronisch verloopt ben je gezien met je voorraad aan postzegels uiteraard.
Anderzijds zullen postzegels sneller duurder worden naarmate ze minder gebruikt worden vermoed ik.

mvg,
cure
16 oktober 2015 19:56
Postzegels? Aubergines? grinning smiley

Uw Optiecoach :
contribute - be aware - have pleasure - say “yes”
16 oktober 2015 20:02
16 oktober 2015 20:31
Eigenlijk hebt ge een postzegel-future-contract (mocht zoiets bestaan) voor expiratie laten uitvoeren, via fysieke levering. Zie ik dat goed? eye rolling smiley

Uw Optiecoach :
16 oktober 2015 20:34
30 oktober 2015 23:12
Hoe zit dat met de frankeergeldigheid van de Belgische postzegels?

Elke postzegel van na 1960 is bruikbaar op een brief. Dat is wat we u ook aanraden voor kleine collecties uit de jaren 70/80/90 : u kan ze best gewoon gebruiken op uw briefwisseling (kerst, nieuwjaar,...). Wel goed uw port berekenen!

link

Dat lijkt hier nog een betere belegging dan gedacht.. grinning smiley

Uw Optiecoach :