Speculatietaks krijgt vorm?

Gepost door Dirk3 
Op dit moment kunnen in dit forum alleen berichten worden gelezen. Dit is een tijdelijke situatie. Kom later nog eens terug.
Speculatietaks krijgt vorm?
23 januari 2015 14:01
www.vfb.be/Vfb/news/39557

"VFB vernam uit goede bron dat de meerwaardebelasting op verkoop van aandelen door privépersonen, niet holdings, een feit wordt vanaf 1 maart of 1 juli. Tarieven : 33% voor minder dan 1 jaar, 25% van 1 tot 5 jaar en 16% voor meer dan 5 jaar. De particuliere belegger moet dus van de beurs weg. VFB kan niet geloven dat de N-VA, de OpenVLD en de CD&V dit kunnen aanvaarden."

Hopelijk is dit onjuist, want dan is het de moeite niet meer om nog een setup te maken.
Of we zouden met CDF's er moeten kunnen aan ontsnappen en voor langere looptijden bij een Amerikaanse broker gaan.
Re: Speculatietaks krijgt vorm?
23 januari 2015 19:18
Bedankt voor de update.
Ik heb het voorlopig nog nergens anders gezien in het nieuws, dus er is nog hoop.
Mijn gevoel zegt dat dit bijna niet kan. Het zou misdadig zijn om zomaar meteen bij verkoop een winst tax in te houden, zonder dat verliezen in rekening worden gebracht.
23 januari 2015 23:29
Kan met deze tax-dans (voorlopig) niet ontspringen via gebruik van opties?

En hoe gaat het er aan toe in het buitenland?
Gaat België "mee met de stroom, of ertegen in"?
24 januari 2015 21:36
> Tarieven : 33% voor minder dan 1 jaar,
---- Dan kunnen we er inderdaad beter mee stoppen...
33% afgeven op je winst. Dan de resterende winst nog eens aangeven op je belastingsbrief zeker ....
Ik krijg er een 'citroengevoel' van ... Uitgeperst tot en met ...
24 januari 2015 21:40
Een squeeze play zoals we zeggen.
25 januari 2015 00:54
Geen probleem, dan zoeken we een broker in het buitenland!
28 augustus 2015 10:17
Uit De Standaard van 28 augustus 2015.
De nagel op de kop als je het mij vraagt .....

Charles Michel en zijn collega’s proberen met een speculatietaks de indruk te wekken dat ze vermogenden en stoute speculanten pijn doen. Maar met zo’n domme belastingmaatregel schaden ze vooral de Belgische bedrijven, vindt Jan Reyns.
Lees verder in het bijgevoegde document ...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/08/2015 10:18 door Ray_Johnson.
Bijlagen:
openen | downloaden - De speculatietaks is.docx (17.8 KB)
28 augustus 2015 11:00
Idd nagel op de kop. Ik wacht nog altijd op details over de uitwerking van de tax.
Ze zouden beter die transactietaks afschaffen en een algemene capital gains tax invoeren zonder domme regels over hoe lang je iets moet bijhouden.
28 augustus 2015 11:17
AntiHEB Schreef:
> .. zonder domme regels over hoe lang je iets moet bijhouden.
--- Zoals in het artikel ook staat: die taks is vooral 'symbolisch'. Ingevoerd om de vakbonden te sussen. Praktisch is die helemaal niet en rendabel ook niet ...
28 augustus 2015 11:31
I know. De vakbonden eisten bijdrage van de grote vermogens. In plaats daarvan gaan ze mensen pesten die actief iets met hun spaargeld doen.
Iedereen tevreden. Grote vermogens blijven buiten schot. Publiek is tevreden dat de stoute speculanten die de economie kapot maken worden aangepakt. Politiekers tevreden dat hun achterban is gesust door symbolische troffee binnen te halen.
28 augustus 2015 11:36
Wat ik onbegrijpelijk vind in dit land is dat de vakbonden geen belastingen moeten betalen. Ze vragen zelf van iedereen een bijdrage (vooral de 'vermogenden'), terwijl ze zelf bij de grootste bedrijven horen in het land. Nul komma nul belastingen betalen op de fortuinen waarop ze zitten... Dat blijft blijkbaar het laatste taboe in België : de vakbonden belasten ...

(maar het moet hier eigenlijk over beleggen gaan zeker eh ... grinning smiley )
28 augustus 2015 11:40
Vakbonden (en ook "gekleurde" ziektekassen) zijn eigenlijk vehikels die politieke partijen ten goede komen?

Uw Optiecoach :
contribute - be aware - have pleasure - say “yes”
28 augustus 2015 11:49
Om dan nog maar te zwijgen over het Arco dossier.
ACW gaat daar even de mensen wijsmaken dat ze een spaarboekje hebben maar gaan in de plaats speculeren met dat geld.
Geld kwijt ... belastingbetaler mag opdraaien voor een deel van het verlies.
En die manne komen dan af met de speculatietax. Het is te gek voor woorden.
28 augustus 2015 11:53
Mardukski Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vakbonden (en ook "gekleurde" ziektekassen) zijn eigenlijk vehikels die politieke partijen ten goede komen?
--- Ik heb dat altijd een perverse relatie gevonden: ABVV - SPa en ACV - CD&V (o.a.)
De vakbonden zijn de stoottroepen van bepaalde politieke partijen. Al gedragen ze zich bij 'nationale stakingen' meer als privé-milities en/of knokploegen . Tegelijkertijd betogen ze soms tegen maatregelen die 'hun eigen' regerende politieke partijen nemen .... Waarschijnlijk zaten ze zelfs mee aan tafel toen die maatregelen beslist werden.
Dan kun je toch niet anders dan je afvragen: Wie neemt die mensen nog serieus? Wat voor show wordt er opgevoerd voor het oog van de niet-nadenkende Jan-met-de-pet.
En nog iets pervers aan de vakbonden: Ze krijgen van de overheid een vergoeding uitbetaald per werkloze voor het uitkeren van de werkloosheidsuitkering...!
Kun je je dat voorstellen? Dus: hoe meer werklozen, hoe meer geld de bonden binnenrijven!!!!! eye popping smiley
Geen wonder dat de bonden zo hun best doen om de economie in dit land kapot te helpen ....
Wat een klucht hier toch allemaal in dit land!!
28 augustus 2015 11:54
AntiHEB Schreef:
> Om dan nog maar te zwijgen over het Arco dossier.
> Het is te gek voor woorden.
--- Zeg maar gerust: crimineel !
Maar is daar ooit iemand voor gestraft ??
28 augustus 2015 11:56
Arco moest aandelen blijven kopen van Dexia dat helemaal overkop aan het gaan was. En die aandelen moesten ze kopen aan een vooraf afgesproken prijs. Sounds familiar for you option traders?

Yep, Arco had puts geschreven, en die waren naakt geschreven. Verlekkerd op de extra premie in plaats van het rechtstreeks aankopen van aandelen, hebben ze in hun greedyness met risico eventjes helemaal geen rekening gehouden.

Triestig, maar zeer leerzaam dossier.

(ik hoop dat het klopt wat ik zeg..) hot smiley

Uw Optiecoach :
28 augustus 2015 13:57
Spot on met dat artikel.

Te belachelijk voor woorden. Laatst was er nog iets te doen rond de balans van de shift die niet helemaal klopte. Er ontbrak ergens 75 miljoen. Verwaasloosbaar werd gezegd toen. De speculatietaks brengt 3 keer minder op dan dat verwaarloosbaar bedrag, maar zal wel minstens zoveel kosten.

En plus blijven 'de vermogenden' inderdaad buiten shot. Dit is gewoon een beetje kleine beleggers pesten die al redelijk gepest werden met de transactietaksen (waar trouwens een maximum op zit om de grote jongens geen pijn te doen). Ik vraag me af hoeveel van de particuliere beleggers zich tot de 5 of 10% rijkste belgen mogen rekenen. Niet te veel denk ik.

>> Ze zouden beter die transactietaks afschaffen en een algemene capital gains tax invoeren zonder domme regels over hoe lang je iets moet bijhouden.

Voila ... dat is al lang mijn gedacht. Gewoon inkomsten uit vermogen aangeven en samenvoegen met die uit arbeid. Gene zever verder.Of je die nu maakt op een buitenlandse rekening of niet, of dat nu uit aandelen, obligaties of futures of day-trading komt .... Zo los je meteen alle vormen van omzeiling op, wordt alles eenvoudiger en kan vermoedelijk het algemeen tarief serieus omlaag. En alle transactietaxen en roerende voorheffingen kan je ook allemaal afschaffen.
24 september 2015 09:36
Nog eens een update rond de speculatietaks in De Tijd vandaag.
Er wordt blijkbaar uitgegaan van een minimum van 25% tot 33%. Over het al dan niet overdragen van minwaarden is er nog heel wat mist en indien het kan is het nog maar de vraag voor hoelang....

Wat het ook zal zijn, voor de actieve trader/belegger wordt het sowieso hoog tijd om naar andere produkten dan aandelen te kijken!

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2015 11:22 door kristoff.
24 september 2015 11:32
Waarom in de eerste plaats al die aandelen? tongue sticking out smiley

Inactieve traders/beleggers zijn zoals passieve voetballers. Die staan meestal aan de zijlijn met een smileys with beer in hun pollen, te zeggen hoe het zou moeten gedaan worden.

Uw Optiecoach :
24 september 2015 17:19
Probleem met die aandelen is dat de transactietax wettelijk perfect kon vermeden worden indien gebruik werd gemaakt van een buitenlandse broker, indien geen vestiging in België (De Giro bijvoorbeeld). Daar had je tot voor kort dus enkel de de brokerkosten en als er dan toch werd gebruik gemaakt van een buitenlandse broker konden die ook zeer laag worden gehouden, een stuk lager dan wat we als 'laag' in Europa kennen.... Er was dus tot voor kort geen probleem met aandelen qua kosten en er was dus niks mis mee om voor 'aandelen' te kiezen.

De speculatietaks bij de handel in aandelen aan pakweg - we blijven optimistisch - 25% (louter gericht op de actieve handelaar) maakt daar botweg een einde aan.

Op je vraag 'waarom al die aandelen'? kan ik (waarschijnlijk niet lang meer) de vraag stellen 'waarom niet'? Met opties kan je ongetwijfeld prachtige dingen doen maar "it's just not my cup of tea".

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
24 september 2015 17:32
'waarom niet'?

Je kan alleen maar of long, of short, met aandelen.

Je hebt altijd een betere R/R met opties.

Je hebt minder kapitaal nodig met opties om hetzelfde te bereiken dan met aandelen.

Je kan geld verdienen als koersen zijwaarts bewegen.

etc...

Enige reden om voor aandelen te kiezen:
- dividend
- er zijn geen opties
- als hedge voor optieconstructies.. winking smiley

Nog redenen nodig? grinning smiley

Uw Optiecoach :
24 september 2015 19:03
Mardukski Schreef:
> 'waarom niet'?
>
> Je kan alleen maar of long, of short, met
> aandelen.
> Voor mij ruim voldoende hoor, keep it simple...
> Je hebt altijd een betere R/R met opties.
> En op wat is die R/R gebaseerd? Ik heb dat altijd een rare term gevonden. Het enige waar je (betrekkelijk) zeker van bent is je risico, al de rest blijven assumpties over het verdere koersverloop, of dat nu aandelen, opties of enig ander produkt is...
> Je hebt minder kapitaal nodig met opties om
> hetzelfde te bereiken dan met aandelen.
> Dat is een mes dat langs twee kanten snijdt natuurlijk!Met weinig kapitaal en een veel te hoge hefboom kan je je altijd als klein duimpje voelen met een zevenmijlslaars.... en spijtig genoeg gebeurt dat ook....
> Je kan geld verdienen als koersen zijwaarts
> bewegen.
Met zo'n argument sla je een boer van z'n paard natuurlijk,,,, mag ik dan zeggen dat je met aandelen één kans minder hebt om geld te verliezen vermits je onmogelijk kan handelen op een zijwaartse beweging?
En hoe defineer je zijwaarts dan wel?? Wat voor de ene een zijwaartse beweging is op de weekgrafiek is een duidelijke trend voor iemand die handelt op basis van de vieruursgrafiek.

>
> etc...
>
> Enige reden om voor aandelen te kiezen:
> - dividend
> - er zijn geen opties
> - als hedge voor optieconstructies.. winking smiley
>
> Nog redenen nodig? grinning smiley

Elke bijkomende reden kan gecounterd worden hoor, zo kunnen we bezig blijven. Maar daar gaat het niet om. Iedereen handelt in de dingen die hij of zij het best beheerst. Voor de ene zijn dan aandelen, voor de andere opties en dan zijn er nog talrijke andere produkten die allemaal hun voor- en nadelen hebben.

Een speculatietaks op aandelen die minder dan 6 maand in port worden gehouden viseert één groep van beleggers en een specifiek produkt en daar heb ik wél een probleem mee. Maar zoals gezegd, alternatieven zijn beschikbaar, voor aandelen denk ik dan vooral aan cfd's.

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
24 september 2015 21:36
Zelf heb ik geen ervaring met cfd's dus daar kan ik mij niet over uitspreken. Als opties niet jouw "cup of tea" zijn (en ik weet dat je er relatief onervaren in bent), dan begeef je je op glad ijs om daar uitspraken over te gaan doen - of om aandelen te vergelijken met producten die je relatief onbekend zijn.

Aandelen vormen de onderliggende waarden voor opties, dus ik weet wat aandelen zijn.

R/R is gebaseerd op: uiteraard Risk en Reward. Als je spreads trade dan heb je een mathematische zekerheid over beiden. Indien je aandelen trade zal je altijd zelf je profit en loss target stellen, dus heb je een arbitraire R/R. Bij opties (spreads toch tenminste) heb je dus een mathematische R/R. En je kan ook niet bedot worden door een neerwaartse gap van jewelste, je Risk veel hoger zien oplopen dan je gepland had, bij opties (opnieuw spreads) bestaat zoiets simpelweg niet. Risk is zoveel, tot op de dollarcent nauwkeurig, Reward is zoveel, tot op de dollarcent nauwkeurig.

Dat is een mes dat snijdt in de ongedisciplineerde zijn vel of de beginnende optiebelegger die opties niet altijd op de meest ideale manier gebruikt laat ons zeggen. Ik doel hier (bijvoorbeeld) op het kopen van een call ITM ipv de aandelen (soms ruilen beleggers hun aandelen voor een call ITM, cash extraction, waarom niet direct starten met die call ITM? want die cash extraction doe je net om minder kapitaal te riskeren of gewoon om meer kapitaal vrij te houden).

Zijwaartse beweging gaat als volgt. Je koopt een aandeel aan 20, een tijdje later staat het hoger (of lager maakt nu niet uit), (het heeft noch je stop loss noch je profit target bereikt). En dan weer een tijdje later… staat het weer op 20. Klinkt u bekend? Welnu, met opties kan je ondertussen theta-verdienste creëren (de essentie van een zijwaarts georiënteerde trade). Met aandelen heb je dan niets. En op welke grafiek dat nu is, dat maakt niet veel uit. Na 4 uur zal je niet veel theta verdient hebben, dat is natuurlijk een feit (of 't is de dag van expiratie misschien).

Uiteraard dat iedereen handelt met wat hij/zij het beste beheerst. Maar mijn argumenten zijn onafhankelijk daarvan, het zijn gewoon mathematische waarheden. Neem dit niet persoonlijk omdat jij (enkel) in aandelen handelt.

Uw Optiecoach :

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2015 21:37 door Mardukski.
24 september 2015 22:57
Geen vrees, ik zal zelden iets persoonlijk opnemen, en al zeker niet op een beleggersforum ;-)

Ik heb inderdaad nog nooit opties gehandeld omdat ik inderdaad van het principe ben dat je NOOIT in een produkt moet beleggen waar je geen interesse voor hebt of waar de kennis je van ontbreekt. In mijn geval is dat voor opties een combinatie van beiden... Zoals ik reeds zei 'not my cup of tea'.

Maar....dat betekent echt niet dat ik andere produkten dan aandelen als minderwaardig beschouw, uiteindelijk is het beste produkt datgene waarmee je zelf structureel winst uit de markt kan puren. Al de rest zijn vijgen na Pasen...

Ik twijfel niet aan de mathematische waarheden die je toeschrijft aan 'opties' maar ik beweer wel dat dat nog niet betekent dat je als belegger de grootste kans maakt om winstgevend te zijn door te kiezen voor opties. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat opties hier soms worden voorgesteld als het 'Holy Grail-beleggingsprodukt' en daar heb ik het dus wel moeilijk mee.

Anders gezegd : Froome en Greipel zijn allebei zeer succesvolle wielrenners maar de eerste maakt zich belachelijk in een massasprint terwijl de tweede al begint te puffen als hij van kilometers ver een berg ziet....

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
24 september 2015 23:28
kristoff Schreef:
> Ik heb inderdaad nog nooit opties gehandeld omdat ik inderdaad van het principe ben dat je NOOIT in
> een produkt moet beleggen waar je geen interesse voor hebt of waar de kennis je van ontbreekt.
---- Daar ben ik het helemaal mee eens, omdat ikzelf ook altijd dat principe gehanteerd heb.
Nu, aan het aspect 'kennis' kun je werken, en dan komt de interesse misschien wel vanzelf ... smiling smiley

> uiteindelijk is het beste produkt datgene waarmee je zelf structureel winst uit de markt kan puren.
--- Dat is inderdaad het enige dat telt. En vaak is dat voor iedereen anders. Zelfs traders die hetzelfde 'produkt' hanteren gaan daar vaak heel verschillend mee om. In aandelen heb je daytraders, swingtraders, lange-termijn beleggers... Om maar te zwijgen van de verschillende 'opties' die je hebt met opties .. smiling smiley
Dat vind ik meteen ook het fijne aan de beurzen. Iedereen kan er zijn eigen systeem in vinden dat hem/haar het beste ligt. Al kan die zoektocht naar het meest geschikte systeem wel geruime tijd duren ... Ennnn .. sommigen vinden het nooit..

> Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat opties hier soms worden voorgesteld als het 'Holy Grail-beleggingsprodukt' en daar heb ik het dus wel moeilijk mee.
--- Opties zijn zeker niet de Holy Grail, en ik denk ook niet dat Mardukski het zo wilde laten overkomen.
Als ex-aandelentrader ben ik tegenwoordig ook gewonnen voor optie-trading. Ik kan je verzekeren dat het niet de Holy Grail of Trading is. Als je niet oplet (en zelfs als je wél oplet) kun je met opties snel veel geld verliezen. Ik kan er over meepraten.
Maar anderzijds, het mooie aan opties is dat je tientallen verschillende strategieën kunt bedenken om er mee om te gaan. Dit is op zichzelf ook alweer een weg die je moet afleggen. Uiteraard met schade en schande.
Opties zijn, net als aandelen, een 'tool', een gereedschap waarmee je de mogelijkheid hebt om geld aan de markten te onttrekken. En net als met gelijk welk ander gereedschap ga je de gebruiksaanwijzing moeten lezen en ermee leren omgaan eer je succesvol kunt zijn ...

Er is voor elk wat wils in de markten ... Als je de wil en het doorzettingsvermogen hebt, kun je succesvol zijn. Maar het vraagt inspanning, tijd en moeite. Persoonlijk denk ik dat het op zijn minst je hobby moet zijn (beleggen/traden), of je beroep. Anders is de kans op slagen gering denk ik ...

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2015 23:33 door Ray_Johnson.
25 september 2015 01:46
Froome en Greipel

De ene ontbreekt de ander zijn talent en omgekeerd - om in summum - een soort super-wielrenner te zijn. Beide namen zijn mij vrijwel onbekend. Maar mocht je nu een wielrenner kunnen maken die kan shapeshiften van Froome naar Greipel en visa-versa afhankelijk van de (markt-omstandigheden, ik bedoel) baan-omstandigheden (stijl - vlak = klimmen - sprinten), zou dat niet super mega-mindy zijn? En ook, alle gekheid op een stokje, maar er kunnen er geen twee meer gerelateerd zijn aan elkaar als opties en aandelen.

Ik ben er 100% van overtuigd dat een gedegen en geslepen (*) kennis over opties, beleggers betere beleggers maakt... omdat ze voor zichzelf een extra voordeel/tool hebben. Je kan aandelen niet hedgen met dezelfde aandelen. Klimbenen zijn geen sprintbenen en omgekeerd. Met aandelen kan je ook geen constructies bedenken waarbij je winst maakt bij hevige beweging, maakt niet uit welke kant (delta neutraal gamma long). Of geld verdienen wanneer net het omgekeerde gebeurd (delta neutraal gamma short) (er wordt veel beweging verwacht, maar er gebeurd niets). Vele zuivere optie-trade-strategieën zijn daarop gebaseerd (oa veel earningstrades, earnings: a pain in the neck voor directionele aandelen-beleggers-traders).

Voor aandelen-beleggers is huidig beursklimaat trouwens puur terror-isme (zoals in de Latijnse betekenis ervan).

Vele optiebeleggers, en Ray is er daar zeker één van (en ikke - "uw optiecoach" ook uiteraard), hebben geleerd uit hun fouten, en over een langere periode, nooit opgegeven in hun "strijd" opties beter te leren begrijpen (zoals eigenlijk elke succesvolle optiebelegger/trader).
Dit IS zeker één van de essenties van opties, het vereist ... (heel wat) (*) inspanning, tijd en moeite. Absoluut! En als wiskunde en cijfers je dada zijn, zal je ongetwijfeld langer gemotiveerd blijven om dat beest getemd te krijgen.

Daarom post ik zo vaak/graag en kritisch over opties, om mensen die die keuze maken te helpen in dat optie-leer-proces, en om mensen snel(ler) te leren uit de fouten die ze maken bij optie-beleggen (of fouten die ze maken zonder te weten waarom men ze maakt. bv. theta long vs theta short). Om van hen betere vissers te maken (ik geef gene vis, maar leer vissen), multi-functionele wielrenners met mega-mindy benen of om schaak-terminologie te gebruiken - de kracht zit in de combinatie.

1 van mijn favoriete quotes:
"It's not that I'm so smart, it's just that I stay with problems longer." - Albert Einstein

Uw Optiecoach :

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/09/2015 01:47 door Mardukski.
25 september 2015 09:25
We wijken af .....

Eerst even dit:
>> De speculatietaks bij de handel in aandelen aan pakweg - we blijven optimistisch - 25% (louter gericht op de actieve handelaar) maakt daar botweg een einde aan.

Waarom?
Sowieso, wie vandaag op een Belgische rekening aan korte termijn handel doet, doet dat in CFD's, tenzij je graag taksen betaalt. Een CFD mapt vrwijel 1 op 1 met een aandeel, dus daar kan weinig bezwaar tegen zijn. De speculatietaks gaat daar niets aan veranderen.

En verder is de discussie aandelen vs opties vrij onzinnig. Het zijn andere dingen en je doet wat je het liefst doet. Natuurlijk kan je bij opties je risk net iets beter absoluut bepalen, wat er ook gebeurt. Maar daar staat ook een kost tegenover en die zal wegen op je rendement. En je kan argumenteren dat dat het waard is en dat dat van nut zal blijken als die ene uitschuiver zich voordoet. Van dat risico moet de aandelenbelegger zich bewust zijn, maar er zijn heel wat dingen die je kan doen om dat risico te beperken.
( Do not get me wrong: geen negatief woord over wie kiest voor opties, maar ook helemaal niet akkoord dat dat de route is die je MOET bewandelen)
25 september 2015 10:26
Meest simpele oplossing: verander van broker. Als je van IB-dochter naar IB-dochter huppelt (bijvoorbeeld: van Lynx.be naar Lynx.nl of naar Tradersonly of Degiro) kan je portfolio gewoon overgeplaatst worden.

Ik denk niet dat we afwijken, we zoeken naar een oplossing voor het "speculatie-taks" probleem (niet mijn probleem, maar korte termijn aandelen-traders hun probleem), en dat ontaarde even in een - laat ons zeggen - vergelijking tussen "financiële producten" (waarvan er nu toevallig 1 van is, waar ik goed in thuis ben).

Ken uw beperkingen, ken uw mogelijkheden.

Maar daar staat ook een kost tegenover en die zal wegen op je rendement.

Bedoel je hiermee de commissie die je betaald voor een optie?

en je doet wat je het liefst doet.

Uiteraard, maar dat verandert niets aan het feit dat je een BMW en een Audi met elkaar kan vergelijken. Onafhankelijk of je nu liever met het ene of met het andere rijd.

van nut zal blijken als die ene uitschuiver zich voordoet.

Met opties kan veel meer dan je enkel "beschermen".

En natuurlijk, niets moet, maar ik vind het frappant dat mensen opties onder de loep gaan nemen of ertegen gaan argumenteren, terwijl ze ook te kennen geven, er niet thuis in te zijn. Ok, monest zweert (voorlopig) (nog steeds) bij aandelen. Is that the catch?

Uw Optiecoach :
25 september 2015 11:47
Wel ... dat bedoelde ik .... de oplossing voor het speculatie-taks probleem is dezelfde dan die voor het transactietaks probleem: CFD's of buitenlandse broker.

>>> Maar daar staat ook een kost tegenover en die zal wegen op je rendement.
>> Bedoel je hiermee de commissie die je betaald voor een optie?

Ik bedoel dat die absolute 100% zekerheid van maximaal verlies (max risk) een kost heeft. Zowel een de kost van je verliezende poot als de transactiekosten die hoger liggen wanneer je complexe combinaties gaat maken.
En, correct me if I'm wrong, maar er bestaan ook geen combinatie setups waarmee je whatever dat er gebeurt winst maakt. Dus je hebt net zo goed verliezers bij optie beleggen, right?

Het is een ander spel: terwijl je met je optie strategieën bijvoorbeeld net op zoek gaat naar earning-plays, zal je daar als aandelen belegger net van wegblijven. Net zoals je wegblijft van de huidige markt.

Ik heb nog niemand tegen opties zien argumenteren? Intgendeel, het lijkt me zinvol dat iedereen zich in zoveel mogelijk instrumenten verdiept. Maar om nu te gaan zeggen dat opties de enige holy grail zijn, dat is wat anders en daartegen wordt geargumenteerd.

Er is een learning curve bij ieder product dat je gaat gebruiken. Persoonlijk heb ik een leerprocess van 10-15 jaar in aandelen achter de rug en ik ben vrij tevreden over de resultaten en daarom voel ik geen behoefte om me op iets anders te gaan richten. Deel van mijn risico beheersing is bijvoorbeeld de keuze van de markt, waardoor ik al sinds juni/july stil lig ( op wat daytrading na). Ik bedoel maar: uit de markt blijven is ook deel van de strategie.

grt
25 september 2015 14:50
Opties voegen een zekere complexiteit toe. Als voorstander van 'keep it simple' heb ik mij er daarom ook nog niet in verdiept.
Ik ken natuurlijk wel de basisprincipes en ga er binnekort ook mee aan de slag als bijkomend instrument.
Maar mijn 'main' trading systemen waar jaren werk in zit kunnen niet door opties vervangen worden. Waarom niet ... liquiditeit om maar 1 ding te noemen.
Hoe zit dat bij CFD's ? Is het daar de broker die de tegenpartij is of heb je daar ook problemen met slippage etc ?

Wat betreft de speculatietax ... bij mijn weten zijn ze er zelf nog altijd niet wat ze juist gaan belasten en hoeveel.
Even afwachten dus en dan bekijken wat het beste plan is om verder te kunnen gaan met actief beleggen.