Speculatietaks krijgt vorm?

Gepost door Dirk3 
Op dit moment kunnen in dit forum alleen berichten worden gelezen. Dit is een tijdelijke situatie. Kom later nog eens terug.
Re: Speculatietaks krijgt vorm?
07 oktober 2016 09:04
Komen ze mss toch tot de jaren van verstand ? Enkel die Peeters trommelt nog rustig verder op de vakbondsdrum.

>>De regering-Michel bekijkt de mogelijkheden om de omstreden belasting bij te sturen of af te voeren. Speculatietaks kost overheid al 54 miljoen. De speculatietaks bestaat nog maar sinds 1 januari van dit jaar, maar de kans is reëel dat ze al opnieuw wordt afgevoerd. ‘Het kost ons geld, waarom zouden we ze dan behouden?’, zegt een goedgeplaatste bron. Door de taks betalen particuliere beleggers 33 procent op de meerwaarde die ze realiseren als ze aandelen en andere effecten zoals opties en warrants binnen zes maanden na aankoop weer verkopen. De speculatietaks schrappen levert geld op. Waarom ze dan behouden?

In de eerste acht maanden bracht de speculatietaks maar 17 miljoen euro op. Tegelijk zakte de opbrengst van de beurstaks met 71 miljoen euro. Door de taks wordt immers minder gehandeld. Netto kost de taks dus 54 miljoen euro, terwijl een opbrengst van 34 miljoen euro was ingeschreven. Bij de begrotingsbesprekingen liggen twee pistes op tafel om de taks af te schaffen. Een eerste optie is dat de taks wordt vervangen door een verhoging van de beurstaks of door een harmonisering van de tarieven voor verschillende soorten beleggingsinstrumenten. Een tweede optie is de speculatietaks en de beurstaks te vervangen door een transactietaks. Zo’n taks bestaat al in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk. In het VK bestaat al tientallen jaren een ‘stamp duty’ van 0,5 procent bij de aankoop van Britse aandelen. Dat zou volgens beursmakelaars veel meer opbrengen.

Een andere mogelijkheid is dat de speculatietaks toch wordt behouden, maar dat de achterpoortjes worden gesloten. Maar in regeringskringen wordt die laatste optie niet veel kansen toegedicht. ‘De speculatietaks schrappen levert geld op, waarom ze dan behouden?’ Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) trok al voor de zomer aan de alarmbel over de speculatietaks. Toen al bleek dat ze meer dreigde te kosten dan ze opbrengt. ‘Er zijn drie opties: bijsturen, afvoeren of vervangen door iets anders in de fiscale sfeer’, verklaarde Van Overtveldt. CD&V-vicepremier Kris Peeters maakte toen duidelijk dat het voor hem geen optie was om de taks af te voeren. Hij wil wel de achterpoortjes sluiten, zoals de ontwikkeling van nieuwe niet-belaste producten en de vlucht naar het buitenland. <<

Bron: [www.tijd.be]
07 oktober 2016 09:33
AntiHEB Schreef:
-------------------------------------------------------
> CD&V-vicepremier Kris Peeters maakte toen duidelijk dat het voor hem geen optie was om de taks af te voeren.
--- Kris Peeters ... de gefrustreerde verbittering in persoon .... Het enige wat die man nog 'presteert' is dwarsliggen en saboteren ...
Ik denk dat ze hem zelfs bij Unizo niet meer terugwillen ....
10 oktober 2016 18:57
>>Het struikelblok is de invoering van een meerwaardebelasting. De invoering daarvan moet toelaten dat de bestaande speculatietaks afgeschaft wordt. CD&V legde dat afgelopen weekend op tafel en dat verraste de andere partijen om de tafel.<<

Alle dat kan toch geen verrassing zijn dat de heer Peeters dat op tafel smijt. Hij is daar elke dag over bezig.
Laat ons maar hopen dat ze niet als "compromis" de speculatietaks nog veel erger maken.
11 oktober 2016 12:41
[www.tijd.be]

Je voelt het zo al .... de lobbyisten zullen weer hun werk doen, zeggen wat kan en wat niet, en we zullen eindigen met een speculatietaks++ ... de kleine belegger nog wat harder nemen.
11 oktober 2016 14:14
Ja het is triest. CD&V wil gewoon scoren bij de achterban. Als je Beke hoort heeft die het ook altijd over "mensen het gevoel geven van rechtvaardige fiscaliteit". Wat een populisme. Dat ze hun plannen continu wijzigen bewijst nog maar eens dat ze er langs geen kanten hebben over nagedacht. Enige dat telt is de trofee. Daartegenover heb je dan de VLD/NVA die ook niets geven om de kleine belegger en de belangen van de lobbyisten vertegenwoordigen. En Charles Michel ... hij stond erbij en hij keek er naar.

Toekomstvisie nul komma nul. En ondertussen zitten we in de TGV naar een wereld van digitalisering en automatisering waar massaal jobs zullen verdwijnen. Maar maak je geen zorgen de vakbond heeft de oplossing => staken !
11 oktober 2016 14:20
AntiHEB Schreef:
> ..Maar maak je geen zorgen de vakbond heeft de oplossing => staken !
--- Meer jobverlies => meer werkloosheid => meer werkloosheidsuitkeringen die moeten betaald worden => meer inkomsten voor de vakbonden ...
Hoe meer werklozen, hoe liever de vakbonden dat hebben want dat is kassa-kassa voor hen ....
12 oktober 2016 11:46
Het ziet er inderdaad niet goed uit. Een nog moeilijkere, strengere, en meer onfaire speculatietaks zit er mogelijks aan te komen. Onder populistische prietpraat als 'meer rechtvaardige fiscaliteit' en ' iedereen moet zijn steentje bijdragen' doet men al het mogelijke om geen gezichtsverlies te moeten lijden en burgers/beleggers nog verder uit te melken.

Waarom niet stimuleren (zowel beleggen op de beurs als via andere mogelijkheden rechtstreeks investeren in bedrijven van eigen bodem, enz.) en aldus overheidswege langs de kassa passeren i.p.v. steeds maar afstraffen en afpakken.

Hopelijk komen ze toch tot een werkbaar en zinnig compromis maar hoop is iets wensen wat je niet hebt op dit moment...

Mvg, Geert
rendementplus.be

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2016 11:48 door cure.
12 oktober 2016 17:30
>>Beurstaks niet meer te ontwijken via buitenlandse brokers

[www.tijd.be]

Dat was dus mijn ergste vrees qua uitkomst. Game over. Mijn stijl van actief beleggen werkt niet onder de beurstaks.
Waaom kunnen ze niet gewoon een meerwaardetax met aftrek van minwaarden heffen zoals in andere landen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/10/2016 17:30 door AntiHEB.
15 oktober 2016 08:56
De speculatietaks is blijkbaar afgeschaft. Overheid krijgt nu meer inkomsten door een belasting af te schaffen. Hilarisch.
Op zich een goede zaak maar voor mij eigenlijk geen goed nieuws. Nu iedereen door de speculatietaks naar het buitenland is gaan lopen met zijn rekening gaan ze de beurstaks ook in het buitenland verplichten. Not good. 0.27% * 2 voor aankoop en verkoop = 0.54% per trade. Stel je bent een redelijk actieve belegger met 100 trades per jaar dan start je met een put van -54% op je hele account. Maw actief traden is niet mogelijk. Ik zit er niets mee in om belasting te betalen op mijn winst. Ik zie een vermogenswinstbelasting graag komen als die de beurstaks zou afschaffen. Maar dat zal niet het geval zijn.

Nu is het dan weer wachten op details hoe ze die beustaks in het buitenland gaan innen. Blijkbaar is dat niet evident.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2016 08:56 door AntiHEB.
15 oktober 2016 13:46
AntiHEB Schreef:
> buitenland verplichten. Not good. 0.27% * 2 voor
> aankoop en verkoop = 0.54% per trade. Stel je bent
> een redelijk actieve belegger met 100 trades per
> jaar dan start je met een put van -54% op je hele
> account. Maw actief traden is niet mogelijk. Ik

Van 0,54% kan je nooit 54% maken ook al doe je 1000 trades.
als je 100 trades van 100€ doet betaal je 54€ taks en niet 54% van 100x100 ofte 5400€ volgens jouw berekening.
De beurstaks is voor mij ok. Ik was dan ook niet naar het buitenland gevlucht.
Dat de speculatietaks is afgeschaft is fantastisch, alleen moeten de beleggers die afgehaakt hadden nu terug de draad oppikken en dat zal niet evident zijn.
15 oktober 2016 15:37
Ik ben nu wel niet de beste in rekenen maar 54 op 100 is toch 54% ?
Stel je hebt 100€ op de account en doet trades van 100€ ... dan is er na 100 trades toch 54€ beurstax af.
Dan is dus mijn account 54% gedaald in waarde als we de winst/verlies van de trades even buiten beschouwing laten.
Dat is gigantisch. Die beurstaks is een killer voor de meer actieve trader.
15 oktober 2016 17:58
AntiHEB Schreef:
> Stel je hebt 100€ op de account en doet trades van 100€ ... dan is er na 100 trades toch 54€ beurstax af.
> Dan is dus mijn account 54% gedaald in waarde als we de winst/verlies van de trades even buiten
> beschouwing laten.
--- Die 54 EUR na 100 trades klopt, maar 54% is wat kort door de bocht denk ik, omdat dat percentage uiteraard wél afhangt van het feit of je winst of verlies maakt en hoeveel.
Als je op elke trade 5% winst maakt, sta je na 100 trades op 543.37 EUR. 54 / 543.37 = 10%
15 oktober 2016 18:13
Als je startkapitaal 100€ is klopt die 54% maar het lijkt me weinig realistisch dat een belegger start met slechts 100€ startkapitaal. Doe de berekening met een startkapitaal van 1000€ en de kost van 54€ (na 100 trades met inleg 100€) is dan slechts 5,4% meer.

Mvg, Geert
rendementplus.be
15 oktober 2016 18:39
Op korte termijn trades (lees max enkele dagen) is de avg profit bij mij minder dan die 0.54% ... maw niet doenbaar in combinatie met beurstaks. Backtest wijst dat ook uit. Maakt van één van mijn meest profitable systemen een loser.

Je vraagt je mss af waarom zoveel trades. Wel hoe meer trades hoe stabieler je equity curve en hoe kleiner het 'lotto' effect. Ik neem graag aan dat ik een zeer kleine minderheid ben met zoveel transacties. Toch vind ik een meerwaardebelasting met aftrek van verliezen veel fairer. De staat moet niet bepalen welke vorm van handel is toegelaten.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/10/2016 18:42 door AntiHEB.
21 oktober 2016 17:32
Dag, eerst dit: ik ben nieuw op het forum maar ken Monest.net al langer.
De reden voor dit bericht is omdat ik ongeveer in dezelfde situatie als AntiHEB zit.
Als (vereenvoudigde soort) scalper of trader maak ik meerdere trades met kleine percentages winst.
Vele kleintjes maken een groot (als je genoeg discipline hebt) op jaarbasis maar dan wel ZONDER de beurstaks. Nu was dit nog steeds legaal met een buitenlandse broker.
Ben te laat gestart met deze manier van werken om genoeg en veel centjes verdient te hebben dus ik wil verder doen.
Mijn (waarschijnlijk niet alleen mijn) slecht voorgevoel voor 2017 werd waarheid en daarmee heb ik nu een probleem. Ik mag stoppen met mijn relatief winstgevende (hobby) trading als de beurstaks moet betaald worden. Ik mag mijn dromen wegbergen om dat later op professionele wijze te proberen ( wou eerst nog een paar mijn strategie(en) verfijnen en met grotere bedragen werken om te testen maar dit als particulier). Ik schrijf hier waarschijnlijk te veel met “ik” en zou beter “we” gebruiken omdat er waarschijnlijk meerdere pseudo-traders in hetzelfde schuitje zitten.
Met de CRS-overeenkomst zal vadertje staat onmiddelijk kunnen nagaan indien je een trader, speculant, …. bent. Met FACTA (US) weet ik het niet wat ze allemaal zullen weten. Daarom mogen we ervan uitgaan dat winstgevend beleggen nog een stuk lastiger zal worden. Sommige politiekers zouden zelfs zover gaan om traders en speculanten te gaan criminaliseren.
Daarom na deze lange inleiding volgende vraag :
“Hoe kunnen we als trader het nadeel van beurstaks teniet doen en toch nog legaal bezig zijn.”
Enkele antwoorden zouden kunnen zijn : (de vragen daarover staan erbij)
1. In bijberoep trader : kan dit? Kunnen beurstaksen dan in mindering gebracht worden op de meerwaarde? Worden de winsten dan in je hoogste schijf belast?
2. Starten vennootschap : kunnen beurstaksen daar in mindering gebracht worden? De kosten zijn hoog om te starten, jaarlijkse kosten en geld uit de vennootschap halen is duur? VOF?
3. Stoppen met beleggen en mooi in de rij gaan staan om bij volgende “state of the Union” een BTW van 30%, een jaarlijkse spaarrekeningtaks van 0,27%, een particuliere meerwaardetaks van 50%, verdubbeling van de prijs van een pintje en een 50-uren week te moeten slikken? Zonder te vergeten een opslag voor de politici en enkele ministerpostjes meer?
4. Verhuizen, je laten uitschrijven in België. Maar naar welk land? Misschien kan onze politiek dan ook de VS-FACTA-statuten invoeren.

Het is alvast een positief feit dat de speculatietaks vervalt, maar wat staat er ons nog te wachten.
Dus heeft iemand een antwoord op de vraag:
“Hoe kunnen we als trader het nadeel van beurstaks teniet doen en toch nog legaal bezig zijn.”
Alvast bedankt.
Yva
22 oktober 2016 13:37
AntiHeb en yvatrader,

Ik begrijp nog altijd niet waarom de 0,54% ipv 0,27% jullie rendement zo kan naar beneden brengen, de transactiekosten (brokerkosten) voor veel kleine transacties zijn in verhouding toch veel groter.

Verhoog jullie winstdoel met (een povere) 0,27% per trade en alles terug ok toch.

De speculatietaks heeft mij heel 2016 op non actief gezet maar van zodra die officieel afgeschaft wordt ga terug van start, de beurstaks neem ik er wel bij.
22 oktober 2016 16:43
Herman,

Hoge transactiekosten zouden voor mij ook onwerkbaar zijn. Ik zit bij Interactive Brokers ... een low cost broker.
Stel je koopt daar 100 stuks SPY voor $20.000 dan betaal je daar $1 transactiekosten op. Doe dat maal 2 voor aan en verkoop en dan zit je op 0,001% per trade. Dat is heel wat anders dan 0,54% per trade.

Ik denk dat je het systeem van mij (en yvatrader) kan vergelijken met een online retailer als Amazon.com ... die hebben flinterdunne marges maar halen toch hoge winsten door het volume van hun omzet. Als je Amazon dan niet op hun winst zou gaan belasten maar per verkocht product dan kunnen die de deuren sluiten.
24 oktober 2016 20:04
Ik ben mee,
Bedankt Antiheb.
29 november 2016 08:36
Men heeft gelukkig genoeg ingezien dat de speculatietaks meer gekost heeft dan opgebracht. Daarom wil men deze weer afvoeren maar wanneer wordt de speculatietaks vermoedelijk weer afgeschaft? Of is dit al zo?
29 november 2016 10:02
Sirky Schreef:
> Men heeft gelukkig genoeg ingezien dat de
> speculatietaks meer gekost heeft dan opgebracht.
> Daarom wil men deze weer afvoeren maar wanneer
> wordt de speculatietaks vermoedelijk weer
> afgeschaft? Of is dit al zo?
---- Spectaks vervalt op 1 januari 2017
29 november 2016 16:05
Inderdaad, 1 januari. Dus aandelen gekocht na 2 juli 2016 (= de laatste 6 maanden van dit jaar) wordt geen speculatietaks meer op aangerekend bij verkoop op 1 (of ja 2 januari).

Mvg, Geert
rendementplus.be
20 december 2016 05:42
Dit is echt slecht nieuws. In principe komt het er op neer dat een buitenlandse beursaccount onwerkbaar is geworden.

[www.tijd.be]
20 december 2016 05:45
"De wettekst is niet echt duidelijk."

What else is new. Ik ben die heksenjacht op kleine beleggers echt wel beu.
20 december 2016 07:16
Beurstaks : De boetes zijn alvast wel duidelijk.... 50 euro per week te laat en minimum 1000 euro als je een borderel niet doorstuurt......Hopelijk gaan Degiro, Tradersonly op tijd reageren of vele van hun klanten zullen eruitstappen voor 1 januari 2017.... De wetteksten zijn waarschijnlijk tot stand gekomen door de lobby van de Belgische brokers....ik hou dit in gedachten....
29 december 2016 15:13
Wat met onze buitenlandse rekening? Terugbrengen naar low cost belgische broker genre Lynx.be of een andere? TradersOnly zou als buitenlander toch de taks inhouden. Wat doet Lynx.nl, iemand enig idee? En zo we toch een buitenlandse rekening op nahouden, hoe moeten we die taks berekenen? Wie kan een antwoord geven op deze vragen?
02 januari 2017 17:22
Hierbij antwoord van Lynx:

"Klanten van Lynx België zijn reeds onderhevig aan de beurstaks. Als u klant bent bij lynx Nederland zal dit niet meer automatisch afgehouden worden. Als u de administratieve last niet wenst om na elke 2 maand de beurstaks door te sturen, raad ik u aan om uw rekening terug te transfereren naar lynx België."
03 januari 2017 08:23
Het ziet er ook naar uit dat ze de hervorming van de vennootschapsbelasting er zo snel mogelijk door willen dus een compromis voor de meerwaardebelasting lijkt er dus ook aan te komen. Ik vrees dan weer het ergste dat er een meerwaardebelasting komt en de beurstaks gewoon blijft.