Speculatietaks krijgt vorm?

Gepost door Dirk3 
Op dit moment kunnen in dit forum alleen berichten worden gelezen. Dit is een tijdelijke situatie. Kom later nog eens terug.
Re: Speculatietaks krijgt vorm?
01 december 2015 23:01
fonzzz Schreef:
> Of toch de omzet zoals we zeggen ... ;-)
---- Bij nader inzicht ... Inderdaad !! eye rolling smiley grinning smiley
02 december 2015 00:51
ETF's lijken mij onzeker, een index is tenslotte een korf van aandelen.

Vele ETF's zijn niet zo simpel "een kort van aandelen". Vaak worden als onderliggende futures gebruikt etc... één van de redenen waarom ETF's buiten schot zouden vallen.

Was vanavond in A'pen. Interessante uiteenzetting van Jacky. Maar onzekerheid blijft,.. nu maar hopen dat er nog genoeg gezond verstand is bij de "Raad van State".

Uw Optiecoach :
contribute - be aware - have pleasure - say “yes”
02 december 2015 11:09
Op het 'gelijkheidsbeginsel' hoeven we niet te rekenen vrees ik.
Er is niets dat zegt dat bedrijven en personen gelijk moeten behandeld worden.
Moest de wet nu stellen dat een moslim aan 35% belast wordt op winnaars, een homo aan 45% en een atheist aan 40%, dan zou het gelijkheidsbeginsel al eens een rol kunnen spelen ;-)

Wat niet wegneemt dat je zou mogen hopen dat er toch iets fundamenteels ergens in de grondwet staat dat zoiets onmogelijk maakt ....
02 december 2015 23:31
wel, leg eens uit waarom iemand die vandaag verkoopt, anders behandeld wordt dan iemand die morgen verkoopt
03 december 2015 05:22
voorstel: een degressieve speculatietaks. hoe meer hft, hoe meer spec. taks.

en als het dan toch politiek correct moet zijn,
uiteraard dubbele belasting voor homofiele moslims en homofiele atheïsten! eye rolling smiley

Uw Optiecoach :
03 december 2015 10:05
en driedubbel voor negers en flikken zeker :-) (ik ben geen racist voor alle duidelijkheid, dit is als grapje bedoeld)
03 december 2015 13:57
dve845 Schreef:
-------------------------------------------------------
> wel, leg eens uit waarom iemand die vandaag
> verkoopt, anders behandeld wordt dan iemand die
> morgen verkoopt

Zelfde reden als waarom iemand die 2 jaar geleden kocht 0.17% beurstaks betaalde en vandaag 0.27
03 december 2015 16:47
in jouw voorbeeld zijn de regels ondertussen veranderd
in mijn voorbeeld gelden dezelfde regels op hetzelfde moment :-)
03 december 2015 17:27
dve845 Schreef:
> in jouw voorbeeld zijn de regels ondertussen
> veranderd
> in mijn voorbeeld gelden dezelfde regels op
> hetzelfde moment :-)

Ey?
>> wel, leg eens uit waarom iemand die vandaag verkoopt, anders behandeld wordt dan iemand die morgen verkoopt

Omdat morgen de regels veranderd zijn?
Ok .... maar ik snap het: je bedoeld gesteld dat de tax er is, is er een verschil tussen wie na en voor 6 maand bezit verkoopt.

Dus 2 mensen verkopen 100 aandelen BEKB op dezelfde dag en worden ongelijk behandeld.

Toch is er een verschil (de ene had ze al 6 maanden, de andere niet) en volgens mij zijn er nog andere gebieden waar de termijn een verschil maakt in behandeling (ik denk aan huizen kopen en verkopen).

[nl.wikipedia.org]

Het genot van de rechten en vrijheden aan de Belgen toegekend moet zonder discriminatie verzekerd worden. Te dien einde waarborgen de wet en het decreet inzonderheid de rechten en vrijheden van de ideologische en filosofische minderheden."

Mss kunnen we daar iets mee als ideologische en filosofische minderheid?
03 december 2015 21:54
bij huizen heb je idd ook zo'n dingen ... wie binnen de twee jaar verkoopt krijgt 3/5en van z'n registratie terug
en ook in strafrecht heb je verjaring
enz ...
05 december 2015 11:33
[www.tegen-speculatietaks.be]

Je kan hier een petitie tekenen.
05 december 2015 11:57
Kitty Schreef:
> [www.tegen-speculatietaks.be]
> xMkCFSMFwwodnIwFTg
>
> Je kan hier een petitie tekenen.
-- Done ....
07 december 2015 23:44
Kan het nóg erger ..?
[www.beurs.nl]

Dat is die Tobintaks zeker ....
Maar 'misschien' niet voor particulieren ...??
07 december 2015 23:53
Jajks

[www.money-marketuk.com]

But some officials were sceptical on Monday, saying differences remained large on how to levy the tax, on which financial products, and at what rate. Rings a bell.

Talks on a financial transaction tax, which is to recover some of the public money used to support banks, curb speculative trading and unify similar levies already charged in several EU countries, have dragged on since 2011.

[www.reuters.com]

Uw Optiecoach :
08 december 2015 09:04
Tijd om naar Liberland te verhuizen smoking smiley
08 december 2015 09:07
Ja, het kan blijkbaar nóg erger:
[www.tijd.be]

De Raad van State toont zich in een advies aan de regering kritisch over de speculatietaks, de belasting die de federale regering vanaf 2016 wil invoeren. De instelling vraagt zich af waarom die alleen geldt voor personen en niet voor vennootschappen.

De regering koos ervoor de speculatietaks alleen te laten gelden voor personen en niet voor vennootschappen. Volgens de regering is dat te verantwoorden omdat de vennootschapsbelasting al de meerwaarde van vennootschappen belast. Maar de Raad van State is niet overtuigd. ‘Gelet op de doelstelling, namelijk het ontraden van speculatie, is het niet duidelijk waarom alleen voor natuurlijke personen die buiten een beroepswerkzaamheid handelen nieuwe regels worden ingevoerd.’ De Raad dringt aan op ‘nadere verantwoording’ voor de verschillen in behandeling.
Voorts begrijpt de Raad van State niet waarom beleggingsfondsen en beleggingsvennootschappen zijn vrijgesteld. Ook die kunnen speculeren. Er wordt een ‘precieze verantwoording’ gevraagd voor die vrijstelling.
08 december 2015 09:38
Eens zien hoe ze hier op gaan reageren. Het advies gewoon negeren, de tekst aanpassen ?
Ik kan mij niet voorstellen dat de banken en fondsen zich zomaar die tax gaan laten opleggen.

Ik heb er een dubbel gevoel bij. Langs de ene kant goed nieuws dat er bij de raad van state nog mensen met gezond verstand zijn.
Langs de andere kant was het voor ons misschien beter moest het in zijn huidige vorm met vrijstelling voor ETF's/CFD's zijn goedgekeurd en dan een jaar later wegens negatieve opbrengst terug afgevoerd.
08 december 2015 09:45
AntiHEB Schreef:
> Ik heb er een dubbel gevoel bij. Langs de ene kant
> goed nieuws dat er bij de raad van state nog
> mensen met gezond verstand zijn.
> Langs de andere kant was het voor ons misschien
> beter moest het in zijn huidige vorm met
> vrijstelling voor ETF's/CFD's zijn goedgekeurd en
> dan een jaar later wegens negatieve opbrengst
> terug afgevoerd.

>Het advies gewoon negeren, ?
---- Zie de Turteltaks ....

> Ik heb er een dubbel gevoel bij. ... Langs de andere kant was het voor ons misschien beter moest het in zijn huidige vorm ....
--- Inderdaad ... Misschien wordt het nu nóg nadeliger voor ons ...

> Maar wat de vennootschappen betreft, die hun meerwaarden worden nu al aan ~33% belast, weliswaar met aftrek van minwaarden. Ze kunnen niet iets 2 maal belasten. Dus ze gaan niet gewoon de speculatietaks er nog eens kunnen bijvoegen .....
08 december 2015 10:55
Al een goede zaak dat de RvS er zelf zijn vragen bij stelt. Zo krijgt men de kans om bij te sturen of het zelfs zomaar te laten vallen.

Toch nog iets. Ray schreef eerder:
"--- Nog veel erger: alsof je een bedrijf zou gaan belasten op zijn verkoopprijs, maar dat de inkoopprijs daar niet mag van afgetrokken worden!! "

Een bedrijf wordt belast op het verschil tussen aankoop en verkoop. Zal bij de belegger dan ook het geval zijn.
En een bedrijf mag normaal gezien niet met verlies verkopen dus kan er geen aftrek zijn. Een belegger kan wel met verlies verkopen.

Maar stel dat de voorraad minder waard zou worden, kan het bedrijf wel een minderwaarde boeken. Hier is er dus een voordeel.

Er is een oplossing die hier aanleunt en dat is toepassen zoals in de VS. Minwaarden mogen afgetrokken worden.
08 december 2015 12:20
Kortom: de RVS zegt: jullie willen speculatie ontraden, maar jullie ontzien bedrijven & fondsen? WTF?
We kunnen alleen maar blij zijn dat er ergens nog iemand met gezond verstand zit.

Oplossing 1: we nemen bedrijven en fondsen er gewoon bij ....
Oplossing 2: we laten dat gedrocht voor wat het is.

Oplossing 1 betekent het einde van beursactiviteiten in België voor fondsen en banken. En deze jongens hebben in ronde 1 reeds hun lobbywerk gedaan (en goed gedaan). Dus de vraag is op dat echt een optie is ....
08 december 2015 16:57
ok .... blijkbaar is er nog een derde oplossing ... het probleem negeren en gewoon doorgaan.
[www.standaard.be]
08 december 2015 17:04
fonzzz Schreef:
> ok .... blijkbaar is er nog een derde oplossing ... het probleem negeren en gewoon doorgaan.
> [www.standaard.be]
--- Dat ze dan ook consequent zijn en de Raad Van State gewoon opdoeken, als met hun advies toch niks gedaan wordt ...
Oei! 'consequent' ....ook weer zo'n vies woord in dit land ....
08 december 2015 18:36
Of het gaat dezelfde weg op als met de Turteltaks.... de regering blijft doof voor de argumenten van de RvS en zet koppig door, dan is het wachten op de eerste die er via de rechtbank echt 'werk van maakt'...

Nog even wachten dus en zien wat er op ons afkomt. Desnoods met een serieuze groep actieve beleggers een advocaat onder de arm nemen, zorgen voor voldoende zichtbaarheid en communicatie naar de pers toe en de taks aanvechten.

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
08 december 2015 22:04
Hoe zien jullie volgende situatie:
Stel: koers van een aandeel is 22. ik rol een geschreven put dec 26 door naar september 26. Ik krijg daarvoor een premie (vb 500 euro).
Neem volgend jaar staat de koers op expiratie 25. Ik kan mijn geschreven put goedkoper terugkopen (vb aan 120 euro). Moet ik dan speculatietaks betalen op het bedrag van 380 euro? Ik kies in mijn voorbeeld bewust voor een looptijd langer dan 6 maand.
Zou het iets veranderen moest in mijn voorbeeld doorgerold worden naar juni 26?

dank voor de input.
Peter
08 december 2015 22:23
vreugdenhil Schreef:
> Hoe zien jullie volgende situatie:
> Stel: koers van een aandeel is 22. ik rol een
> geschreven put dec 26 door naar september 26. Ik
> krijg daarvoor een premie (vb 500 euro).
> Neem volgend jaar staat de koers op expiratie 25.
> Ik kan mijn geschreven put goedkoper terugkopen
> (vb aan 120 euro). Moet ik dan speculatietaks
> betalen op het bedrag van 380 euro? Ik kies in
> mijn voorbeeld bewust voor een looptijd langer dan
> 6 maand.
--- Nee, want langer dan 6 maand.

> Zou het iets veranderen moest in mijn voorbeeld doorgerold worden naar juni 26?
--- Tja, dit is net exact 6 maanden eh ... Laten we zeggen mei 26: Ja, spec.taks betalen want je maakt winst door te verkopen/kopen op minder dan 6 maand ...
08 december 2015 22:31
Ray_Johnson Schreef:
> vreugdenhil Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hoe zien jullie volgende situatie:
> > Stel: koers van een aandeel is 22. ik rol een
> > geschreven put dec 26 door naar september 26.
> Ik
> > krijg daarvoor een premie (vb 500 euro).
> > Neem volgend jaar staat de koers op expiratie
> 25.
> > Ik kan mijn geschreven put goedkoper terugkopen
> > (vb aan 120 euro). Moet ik dan speculatietaks
> > betalen op het bedrag van 380 euro? Ik kies in
> > mijn voorbeeld bewust voor een looptijd langer
> dan
> > 6 maand.
> --- Nee, want langer dan 6 maand.
>
> > Zou het iets veranderen moest in mijn voorbeeld
> doorgerold worden naar juni 26?
> --- Tja, dit is net exact 6 maanden eh ... Laten
> we zeggen mei 26: Ja, spec.taks betalen want je
> maakt winst door te verkopen/kopen op minder dan 6
> maand ...

Is het dan niet zo dat alle orders die in 2015 ingelegd worden vrijgesteld zijn van speculatietaks? Ik veronderstel dat je antwoorden correct zijn als ik doorrol in 2016 van januari naar september (= geen speculatietaks) versus doorrollen van januari naar juni (=wel speculatietaks)...
08 december 2015 22:38
Correct. (Het doek valt neer op 31 dec bij beurs-sluiten). Happy New (Spec. Taks) Year... confused smiley

Uw Optiecoach :

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/12/2015 22:39 door Mardukski.
08 december 2015 22:42
vreugdenhil Schreef:
> Is het dan niet zo dat alle orders die in 2015 ingelegd worden vrijgesteld zijn van speculatietaks?
---- Jaaaaa .... natuurlijk!!
Héh, die strikvragen altijd !!! eye rolling smiley grinning smiley
09 december 2015 23:27
Het is vervelend als je 6 maanden wil doorrollen in 2016 dat er in januari geen optiemaand juli beschikbaar zal zijn. Allicht wordt het dan september.

Ook vervelend: expiratie 18/3 ->doorrollen naar 16/9 zal wellicht toch onder speculatietaks vallen (want 2 dagen tekort).
Idem voor 17/6 -> doorrollen naar 16/12 (1 dag tekort).

Of zie ik het nu te 'muggezifterig'?

Peter
10 december 2015 00:00
vreugdenhil Schreef:
> Ook vervelend: expiratie 18/3 ->doorrollen naar 16/9 zal wellicht toch onder speculatietaks vallen
> (want 2 dagen tekort). Idem voor 17/6 -> doorrollen naar 16/12 (1 dag tekort).
>
> Of zie ik het nu te 'muggezifterig'?
---- Als je doorrolt, maak je normaal gezien verlies op de optie die je sluit, dus daar moet je zowiezo geen speculatietaks op betalen dan.
Als de nieuw geopende optie waardeloos expireert, daarop ook niet. Zoals de wet er nu uitziet toch ...