Speculatietaks krijgt vorm?

Gepost door Dirk3 
Op dit moment kunnen in dit forum alleen berichten worden gelezen. Dit is een tijdelijke situatie. Kom later nog eens terug.
Re: Speculatietaks krijgt vorm?
14 oktober 2015 09:52
Al hoewel ...

>>De coalitiepartners zien in die uitleg van Open VLD echter een alibi om de reikwijdte van de speculatietaks te beperken en sommige afgeleide producten te weren.

Doet er op wijzen dat ze inderdaad van plan zijn alles te bannen. Wat een catastrofe.
14 oktober 2015 10:03
Hopelijk maken ze het niet nog erger ??
14 oktober 2015 10:15
AntiHEB Schreef:
-------------------------------------------------------
> ... en sommige afgeleide producten te weren.
---- Als ze dat doen dan kunnen we meteen inpakken en gaan vissen .... sad smiley
14 oktober 2015 11:11
Geduld. Vrijdag weten we wellicht meer.
Het is wel duidelijk dat ze stilaan de problemen van dit alles beginnen in te zien.
En die kunnen ze dan weer oplossen door een keuze te maken uit:
- alles belasten (van een oplossing gesproken, pff)
- afvoeren die hele handel (dat lijkt mij terecht
- of... hopeloos blijven sleutelen aan dit gedrocht zodat zij en wij voor weken/maanden/jaren zoet zijn.

'Wij' zullen echter wel snel een oplossing vinden, dat zal ons niet zo lang bezig houden. Alleen moeten we wel exact weten wat de nieuwe spelregels zullen zijn.

Even geduld maar wordt vervolgd.

Mvg
cure
14 oktober 2015 12:03
Een quote uit dat vragenuurtje met De Tijd:
De Tijd
ik denk dat het misschien ook te maken heeft met de banken en grote fondsbeheerders die de particuliere beleggers richting hun fondsen willen sturen,… (en dat misschien die lobby gespeeld heeft, ik durf mij daar niet volledig 100% over uitspreken, maar het zou kunnen natuurlijk dat dit ook past in de maatregelen om de kleine particulier van individuele aandelen weg te jagen en richting fondsen te sturen)… ja der is hier iemand die toch ernstig verondersteld dat hier gelobbyd is geweest….

Allemaal met zeer voorzichtige woorden hoor.

Banksters are gangsters.

Uw Optiecoach :
contribute - be aware - have pleasure - say “yes”
14 oktober 2015 12:20
Ik heb die quote ook gezien maar ik denk dat je het zover niet moet zoeken. We weten dat er is gelobbyd ... door de vakbond. Specifiek ACW.

Ik had vorig jaar al een slecht voorgevoel toen Kris Peeters plaats moest ruimen als premier voor de Europese post van Marianne Thyssen.
Sindsdien lag de jacht naar een trofee open. Bijzonder triest dat het allemaal om politieke spelletjes gaat ipv degelijke wetgeving.
14 oktober 2015 12:24
Het lijkt een praktisch onuitvoerbaar gedrocht dat barst van de etterbuilen, benieuwd wiens gezicht onder de smurrie komt. Hopelijk toch niet dat van ons, de kleine particuliere belegger. confused smiley (bij gebrek aan een huilende smiley).

Uw Optiecoach :
14 oktober 2015 12:58
>>'Wij' zullen echter wel snel een oplossing vinden

Ik vrees dat er in de worst case scenario vrijdag er niet veel oplossingen overblijven.
Verhuizen naar het buitenland of een bedrijf oprichten lijken mij dan de enige mogelijke alternatieven.
14 oktober 2015 13:31
sad smiley
De Standaard, 14 okt 2015
...
Het is geen geheim dat regeringspartijen N-VA en Open VLD met lede ogen naar die symbolische trofee van CD&V kijken. Maar het was Open VLD dat gisteren in de werkgroep weer moeilijk deed. ‘Wij willen vooral dat het systeem werkbaar is’, klonk het bij de liberalen. ‘Wij willen vermijden dat opnieuw iets in zeven haasten ingevoerd wordt wat niet op punt staat.’ Het versneld invoeren van de ‘suikertaks’, waarvoor minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) alle kritiek mocht pareren, zindert nog na. Die maatregel werd snelsnel ingevoerd, waardoor de belasting ook geldt voor niet-suikerhoudende frisdrank.

Maar de coalitiepartners zien in die uitleg van Open VLD een alibi om de reikwijdte van de speculatietaks te beperken en sommige afgeleide producten te weren. Afgeleide producten zoals opties, turbo’s, warrants,... zijn financiële instrumenten die geënt zijn op bijvoorbeeld een aandeel. Ze fluctueren mee met de waarde van het aandeel, maar in veel sterkere mate en zijn daardoor veel speculatiever. ‘Als we dat soort producten niet meenemen, is deze taks helemaal ongeloofwaardig’, klinkt het in regeringskringen. ‘Particulieren die gewoon in aandelen beleggen zouden dan de taks wel moeten betalen, maar wie onderlegd is in dat soort ingewikkelde financiële producten, zou de taks kunnen omzeilen’, luidt het. Bij Open VLD benadrukt men dat er geen taboes zijn, zolang het systeem maar werkbaar is.
....
14 oktober 2015 14:12
@ Antiheb: Zo'n vaart zal het wellicht niet lopen, doch afwachten tot vrijdag of de week erop of nog later want met het uitstelgedrag bij politiekers weet je nooit. Toch beter niet overhaast te werk gaan, laat ze maar hun tijd nemen zodat ze beseffen dat dit niet goed is. Niet goed voor niemand,... ook de overgrote meerderheid van de mensen die niet beleggen of er niet voldoende interesse in hebben.

Mochten ze nu bv. alles belasten maar een veel schappelijker tarief aanrekenen en minwaarden aftrekbaar maken dan loopt het al niet zo'n vaart.
De mogelijkheden om hieraan te sleutelen zijn enorm. Je kan de beurstaks laten wegvallen, optrekken, de looptijd (6 maanden) inkorten, verlengen, het tarief van de speculatietaks (ugh wat een lelijk en verwarrend woord. Wat is speculatie juist??? Laat ik eerder van de afgunsttaks spreken, dat lijkt me duidelijker) verlagen/verhogen, ...

Alles is hier nu en in de toekomst mogelijk.

Mvg,
cure
14 oktober 2015 14:15
Fuck.... Maar inderdaad.... Wachten tot vrijdag!!

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
14 oktober 2015 14:20
Dat zou een regelrechte aanval zijn op daghandelaren. Kzie het al gebeuren voor wie futures handelt > 6 maanden in port aub.... Wat voor margin heb je dan nodig voor bijvoorbeeld een DAX-contractje

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
14 oktober 2015 14:23
Ik denk als je dat artikel uit de standaard leest je niet te veel illusies meer moet maken. Het is game over.
Ik geef toe ik heb moeite om het te relativeren. 10 jaar heb ik net als anderen op dit forum met bloed, zweet en tranen kennis opgebouwd ... voor niets.
14 oktober 2015 14:24
>> Als we dat soort producten niet meenemen, is deze taks helemaal ongeloofwaardig

Welke optie constructies werken nog als je op de winnaars zou belast worden ??

Dezelfde regel gaan toepassen op alle producten zou meer waanzin zijn. Belasten op de winst over 1 jaar (met aftrek van verliezen uiteraard) zou al meer werkbaar zijn.
14 oktober 2015 14:24
Als ze enkel de winst zouden belasten, dan zou het nog enigszins (over)leefbaar zijn. Maar de winstgevende trades belasten en de verliezers niet kunnen aftrekken dat is inderdaad niet meer leefbaar (zoals AntiHEB in zijn rekenvoorbeeld aantoonde). Dat zou een complete farce zijn!
14 oktober 2015 14:31
Welke optie constructies werken nog als je op de winnaars zou belast worden ??

Even kat uit boom kijken, optieconstructies met looptijden van minstens 6 maanden uiteraard. Is perfect mogelijk.

Voor inkomens-gerichte strategie op kortere termijn... Het zal een serieuze hap uit het rendement zijn, maar niet dat winsten halen hierdoor onmogelijk wordt.

Maar het zal wel wat denkwerk vereisen (nieuwe plannen bedenken), denkwerk waar ik pas aan wil beginnen als we concreet weten wat en hoe,.. mijn indruk is dat dit toch wel nog even zal duren. Heel wat commotie toch precies. Mijn ervaring in het leven is ook, daar waar we ons het meest druk in maken, vaak gebeurd er dan niets.

Uw Optiecoach :
14 oktober 2015 14:31
>> Als we dat soort producten niet meenemen, is deze taks helemaal ongeloofwaardig

Al dat geleuter in de pers en op fora .... we hadden ze beter gewoon laten doen ;-)
14 oktober 2015 14:33
fonzzz Schreef:
> Welke optie constructies werken nog als je op de winnaars zou belast worden ??
---- Voor mij niets meer. Ik moet er mee stoppen dan. Nu werkt het voor mij ruwweg als volgt:
Opbrengst van een trade: 100 EUR
Kost van een trade (om de trade te sluiten): -80 EUR
Winst: 20 EUR ( 100 - 80 )

Als ik op de opbrengst 33% moet betalen is het zo:
Opbrengst van een trade: 100 EUR . 33% taks er van af: 100 - 33 = 66
Kost van een trade (om de trade te sluiten): -80 EUR
Verlies: 14 EUR ( 66 - 80 )
Onleefbaar dus voor mij. En ... nulopbrengst voor de schatkist ..!

Als ze mijn winst zouden belasten, betaal ik 33% op die 20 EUR. Blijft nog 13.2 EUR.... Is ook schandalig maar dan kan ik tenminste nog voortdoen ....

> \Belasten op de winst over 1 jaar (met aftrek van verliezen uiteraard) zou al meer werkbaar zijn.
--- Inderdaad.
14 oktober 2015 14:49
Al dat geleuter in de pers en op fora .... we hadden ze beter gewoon laten doen ;-)

Inderdaad, laat ze zich maar vastrijden.

En vooral, zoals ik al zegde; geduld. Niets is momenteel zeker of vast.
De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze geserveerd wordt.

The soap continues! Hoe gaan ze zich hieruit lullen??

Mvg,
cure
14 oktober 2015 17:26
14 oktober 2015 18:01
laat ons allen fan van cure worden en hopen dat hij daar gelijk heeft over het eten van de soep.
14 oktober 2015 19:27
[twitter.com]

Dat zou nog eens wat zijn als alle Belgische brokers hun deuren sluiten voor de tax in werking gaat.
Niemand meer over om hem rechtstreeks te innen smoking smiley
14 oktober 2015 20:30
Wat ik mij nu net bedenk : de reeds bestaande transactietaks bedraagt momenteel 0,28% op de aan- en verkoop van aandelen (ongeacht winst of verlies...). Het feit dat nu die speculatietaks wordt geheven zal er toch ongetwijfeld voor zorgen dat er veel minder transacties zullen worden uitgevoerd (minder actieve handel). Dat betekent dan toch dat de transactietaksinkomsten behoorlijk zullen dalen...... putjes vullen door andere te maken??

+ het gerucht dat Binckbank en Keytrade zouden stoppen in België??!

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
14 oktober 2015 20:40
Ik heb net "Villa Politica" eens herbekeken , niet de hele uitzending maar wel wat Servais Verherstraeten zei en dat is letterlijk dit: "alle afgesproken financiële producten die binnen de 6 maanden worden verkocht worden belast met een tarief van 33% en zonder inbreng van minwaarden."

Vraag is natuurlijk wat "alle afgesproken financiële producten " zijn...

Bart Tommelein (VLD) zei hierna nog dat hij begrepen had dat enkel de technische uitwerking van deze speculatietax diende te gebeuren.

Ik vraag me toch af hoe men dit in de praktijk zal brengen.

Bv opties: als je een long put of long call koopt aan 3$ en weer verkoopt aan 6$ is het niet moeilijk, maar wat als je long opties koopt in het kader van een spread bv bull put of IC, waar het de bedoeling is dat de long call door time decay waarde verliest

Moet je dan zelf bijhouden welke calls en puts je evtl toch eens per accident met winst hebt verkocht?? Of zal IB dit doen???
Trouwens wie gaat dat allemaal controleren???
14 oktober 2015 20:50
Kristoff,

Dat klopt ... ik vind het nu niet direct terug maar ik dacht dat die transactietax iets van een 100 miljoen per jaar op bracht.
Gezien het onmogelijk is winst te maken in combinatie met de nieuwe tax zal dat vermoedelijk slechts een fractie opbrengen in de toekoemst.
Er is gewoon no way dat de speculatietax geen geld gaat kosten aan de belastingbetaler. En dan spreken we nog niet over verlies door brokers die opdoeken of bedrijven die naar het buitenland gaan om hun beursgang te lanceren.
14 oktober 2015 21:02
Net gelezen op een ander beleggersforum

De Tijd heeft zijn artikel aangepast.
De taks zou gelden voor turbo's, sprinters en warrants, maar niet voor opties, obligaties of aandelenfondsen.

Laat ons hopen...
Maar er mag snel duidelijkheid komen.

[www.9lives.be]

ik heb wel zelf geen online abo op de Tijd dus kan het niet controleren
14 oktober 2015 21:43
Ik denk dat het vooral de natte droom van Verherstraeten was die hij even uitsprak .... we horen het wel.

>> ik heb wel zelf geen online abo op de Tijd dus kan het niet controleren
Cookies verwijderen is het goedkoopste abonnement.
14 oktober 2015 21:48
[www.cdenv.be]
[www.n-va.be]

( zag ik op het forum van de tijd ... het lijkt mij geen kwaad te kunnen van de woede daar eens te ventileren ).
14 oktober 2015 21:58
Niet helemaal meer up-to-date maar leuk om lezen:
[www.amsterdamtrader.com]
14 oktober 2015 22:24
>>>Cookies verwijderen is het goedkoopste abonnement.

Bedankt voor de tip Fonzzz

De speculatietax heeft toch 1 positief gevolg