Speculatietaks krijgt vorm?

Gepost door Dirk3 
Op dit moment kunnen in dit forum alleen berichten worden gelezen. Dit is een tijdelijke situatie. Kom later nog eens terug.
Re: Speculatietaks krijgt vorm?
16 oktober 2015 16:33
Pure tradingvennootschappen gaan ze niet meenemen. Nu niet en ook niet in de toekomst. Het betreft immers hun hoofdactiviteit, hun hoofddoel. Art.49 WIB is ook van toepassing : kosten gemaakt om inkomsten te verkrijgen en/of te behouden zijn aftrekbaar. Geen rendement of winst zonder dat je verliezen in rekening kan brengen.

Over de nadelen van de vennootschap : niet zo negatief
- complexere boekhouding of duurder : niet noodzakelijk. Er zullen niet veel facturen zijn , alleen maar financiële transacties . Meestal zijn ze al mooi samengevat in een sheet door de broker. Je kan een deel van de boekhouding zelf doen. Er zijn genoeg kleine boekhoudpakketjes op de markt. Je zal enkel iemand moeten aanspreken voor het fiscaal dossier van de vennootschap. Geen BTW-plicht. Dus 1 x per jaar boekhouder.
- soms meerdere vennoten : niet nodig , 1 persoon volstaat, afhankelijk van vennootschapsvorm
- soms belangrijk kapitaal volstorten : niet noodzakelijk, afhankelijk van vorm kan je al starten met 1 € , maar met dat beleggingsgeld ga je niet ver komen om rendabel te beleggen . Dus uw kapitaalinbreng kan gelijk zijn aan het bedrag dat je wil beleggen maar hoeft niet noodzakelijk. Kan ook via inbreng rekening-courant. Privé moet je ook eerst geld hebben om te beleggen. Het kapitaal bij oprichting is immers uw werkingskapitaal in de vennootschap.
- opstartkosten : valt mee als je kiest voor VOF, GCV ( statuten maken>>>genoeg voorbeelden in Belgisch Staatsblad) , dus alleen kosten voor de publicatie in Belgisch Staatsblad. Kies je voor BVBA , dan wel echter financieel plan + notaris
- soms onbeperkte aansprakelijkheid : dat heb je sowieso in de privé ook. Als je in de vennootschap geen schulden maakt ( en normaal ga je dus niet lenen en /of schulden aangaan om te beleggen ) , dan riskeer je toch niets : wat is het begrip onbeperkte aansprakelijkheid dan waard?
- failliet van de vennootschap , kan het failliet van de vennoot betekenen : allemaal te bezien, zo gemakkelijk gaat dat niet hoor.
16 oktober 2015 16:50
Idd zijn er kosten verbonden aan de oprichting van een vennootschap, niet alleen bij de oprichting maar ook recurrent (kosten boekhouder)
Best toch even uitrekenen of je winsten zo hoog zijn dat je de kosten van de boekhouder kunt betalen.
Het heeft weinig nut een vennootschap op te richten voor trading activiteiten als je evenveel of meer kosten hebt aan je boekhouder vergeleken met wat je zou verliezen aan de speculatie taks.

Bovendien is er geen garantie dat de huidige regeling (vennootschapsbelastingstarief, liquidatie taks, etc) in de toekomst niet veranderd wordt zoals we recent nog mochten ervaren onder de regering DiRupo I (optrekken liquidatie taks van 10 naar 25%, ondertussen wel gecorrigeerd door de huidige regering maar wie garandeert dat een volgende regering er weer niet aan morrelt)

Helemaal te gek eigenlijk dat NVA en VLD dit laten passeren in een zogenaamde "rechtse regering". Als deze wet door pakweg de vorige regering DiRupo zou zijn uitgevaardigd zou er zeker "moord en brand" worden geschreeuwd door deze partijen. Ook De Wever heeft meerdere keren in de kiescampagne verklaard dat belasten van meerwaarden zonder aftrek van minwaarden volgens hem niet correct was. Maar goed ik begrijp ook dat zonder CD&V in deze regering we weer met Elio en Laurette opgescheept zitten....
16 oktober 2015 17:14
Kan nog wat rendabel zijn in de privé als je aan goed 'money management ' en een goede risk/reward hanteert. Geen boekhouder nodig smiling smiley Hoe hoger risk/reward , hoe meer er over blijft.
Bv. resultaat is nog positief als je 66,67 % keren juist bent.
- 10 trades aan 500 winst = 5000 € winst
- 5 trades aan 500 verlies = 2500 € verlies
Totaal WAS : 2500 winst in trading account
Met de nieuwe maatregel echter , houden we er nog een klein beetje aan over :
5000 x 33 % = 1650 belasting
Uiteindelijke winst : 2500 - 1650 = 850 €.
We mogen ook niet uit het oog verliezen , dat wanneer de transacties zo frequent zijn , dat de fiscus dit al dan niet gaat beschouwen als een beroepsinkomen en dat alles zal belast worden aan progressief tarief. Het voordeel is dan weer als dit het geval is, dat hier de verliezen wel zullen aftrekbaar zijn want het zijn BEROEPSINKOMSTEN en geen diverse inkomsten. Je wordt dan niet meer aanzien als particulier belegger. Nadeel in deze situtatie is dat je sociale lasten zal moeten betalen omdat je een zelfstandige activiteit hebt als 'trader ' ( in de personenbelasting )
16 oktober 2015 17:24
Je kan natuurlijk ook direct een bijberoep starten als ' trader' in de personenbelasting. Verliezen volgens mij aftrekbaar want je wordt een 'professional'
Wie nu door andere aftrekken valt in lagere schijven, kan misschien goedkoper uitkomen dan de speculatietaks. Bv. studenten...of mensen die halftijds werken en woonbonus hebben enz..
Situatie is echt afhankelijk van persoon tot persoon.
Jullie moeten maar eens je aanslagbiljet personenbelasting raadplegen en daarop gaan kijken wat de gemiddelde aanslagvoet is. Voor velen is dit minder dan 33 % !!!!!!
16 oktober 2015 17:46
Misschien toch zo'n geen gek idee, trader in bijberoep aan progressieve tarieven.
Zelfde voorbeeld als hierboven met de verliezen wel aftrekbaar/
Winst in trading account : 2500 x 40 % bv.progressief tarief ( afhankelijk van persoon tot persoon) , maar die 40 % is MEESTAL veel minder !
2500 x40 % 1000 belasting = 2500-1000= 1500 overschot. !!!
Wat te bewijzen is !
Wel sociale lasten betalen als zelfstandige op deze 1500 € maar deze zijn opnieuw aftrekbaar !
16 oktober 2015 18:04
Jullie kunnen mijn laatste post perfect zelf eens simuleren . Er is een anonieme berekeningsmodule op ' tax-on-web'
Alleen inkomstenjaar 2014 is beschikbaar, maar veel zal het niet schelen
Hoe ga je tewerk ?
- je geeft in de anonieme calculator alle gegevens in. Dus alle codes die je dit jaar inkomstenjaar 2014/ aanslagjaar 2015 )op je belastingbrief hebt ingevuld.
Doe de berekening en noteer het resultaat : terug te krijgen of op te leggen
Vervolgens doe je hetzelfde maar geef je bijkomend , de NETTO winst in ( dus na aftrek van de verliezen) van je trading account onder de code 1650-96 voor alleenstaanden en gehuwde mannen. Gehuwde vrouwen dienen de code 2650-96 in te vullen.
Terug de berekening aanvragen : het resultaat raadplegen.
Het verschil is eigenlijk de uiteindelijke belasting ( op jouw trades ) die je zou betalen als je een bijberoep hebt als trader ( als professionele trader en niet meer als particulier belegger ) .
Dit is een berekening zonder de betaling aan sociale bijdragen !!! Deze sociale bijdragen zijn afhankelijk van je winst als trader of zelfstandige !
16 oktober 2015 18:11
Ze hebben dus nog geen lijst met alles wat ze gaan bannen. Van Overtveldt gaat die opstellen.

De Tijd
'Het is aan minister van Financiën, Johan Van Overtveldt (N-VA), om met een definitieve lijst te komen', klinkt het bij een regeringsbron.
16 oktober 2015 18:42
Kitty
- 10 trades aan 500 winst = 5000 € winst
- 5 trades aan 500 verlies = 2500 € verlies

2 keer zoveel winnaars als verliezers en de winst is even groot per trade als het verlies.
Neem van mij aan een systeem/strategie met zo'n stats bestaat niet in realiteit. Helaas.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/10/2015 18:43 door AntiHEB.
16 oktober 2015 18:50
Bij oprichten vennootschap best rekening houden met éénmalige oprichtingskosten maar ook vooral de jaarlijkse wederkerende kosten verbonden aan een vennootschap :

- gemeentebelasting (dikwijls specifiek tarief aan gemeente van de zetel)
- provinciebelasting
- vennootschapbijdrage (347,50 € ieder jaar)
- kosten boekhouder
- kosten boekhoudpakket indien je de boekhouding zelf doet
- kosten publicatie jaarrekening (indien geen VOF, GCV, CVOA)
- ...
16 oktober 2015 18:54
Het was maar bij wijze van voorbeeld om de fiscaliteit te illustreren.
Ik weet ook wel dat deze strategie niet mogelijk is, tenzij je een supertrader bent.
Mijn voorbeeld met gelijke winsten en verliezen per trade was misschien geen goed voorbeeld , maar ik de denk dat de meesten wel begrijpen wat ik bedoelde.
Doch wordt de risk/reward wel gehanteerd om rendement te halen. Money management wordt gebruikt door iedere professionele belegger.
16 oktober 2015 19:09
Ik begrijp wel dat het maar een voorbeeld is. Ik heb een redelijk goed idee wat in realiteit mogelijk is qua strategiën.
Voor zover ik weet is er geen enkele die winst kan maken onder de speculatie + transactie taks.

Vandaar is het volgens mij een kwestie van tijd eer ze die wet gaan moeten bijsturen of alle actieve beleggers verdwijnen en de online brokers sluiten hun Belgische vestiging.
16 oktober 2015 19:13
Ik begrijp wel dat het maar een voorbeeld is. Ik heb een redelijk goed idee wat in realiteit mogelijk is qua strategieën.

Met strategieën bedoel je aandelen-strategieën?

Uw Optiecoach :
contribute - be aware - have pleasure - say “yes”
16 oktober 2015 19:20
Niet noodzakelijk aandelen. Zowat alles.
Over opties doe ik geen uitspraak ... daar zijn meer mogelijkheden en ken ik iets te weinig van.
16 oktober 2015 19:22
Ok. Afwachten wat er van die mogelijkheden overschiet na #speculatietaks

Uw Optiecoach :
16 oktober 2015 21:02
België nr 1 in FIFA ranglijst:
Financieel Inzicht Fnuikt Aandelen- (en optie)belegging

Mvg
cure
16 oktober 2015 21:39
AntiHEB Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ze hebben dus nog geen lijst met alles wat ze gaan bannen. Van Overtveldt gaat die opstellen.
---- Ze gaan de regels waarschijnlijk aanpassen tijdens het spel .. Ze hebben blijkbaar goed naar de vorige regering (DiRupo en zijn gangsters) gekeken ...
Hoera!
16 oktober 2015 22:32
Artikel uit De Tijd :

'Speculatietaks is doodsteek voor optiemarkt'
De beslissing van de regering-Michel om ook afgeleide producten als opties te onderwerpen aan de speculatietaks is een zware klap voor de particuliere optiehandel in Brussel.Het kernkabinet van de regering-Michel kwam vrijdagochtend samen met op de agenda de speculatietaks. Daar was vorige week al een akkoord over bereikt, maar de laatste losse eindjes moesten nog aan elkaar worden geknoopt.Wat al duidelijk was, is dat particulieren die aandelen verkopen binnen de zes maanden 33 procent betalen op de meerwaarde. Minwaarden kunnen niet in rekening worden gebracht.De vraag die nog openlag is of afgeleide producten ook onder de taks zouden vallen. Er is inmiddels beslist dat de speculatietaks zal worden toegepast op aandelen, opties en warrants. Maar het zal niet van toepassing zijn op futures, converteerbare obligaties, en evenmin blijkbaar op turbo's en sprinters, uiterst speculatieve afgeleide producten zijn waarmee de winsten of verliezen van aandelen worden versterkt. Het is niet uitgesloten dat ook andere afgeleide producten nog onder de taks vallen, maar dat zal dan geregeld worden via een koninklijk besluit.De regeringstop heeft alles zo nauwkeurig mogelijk afgebakend, zodat er geen nieuwe afgeleide producten kunnen worden 'uitgevonden', enkel en alleen om onder de speculatietaks onderuit te geraken.DoodsteekOpties, financiële instrumenten die een aandeel als onderliggende waarde hebben, zijn per definitie kortetermijninstrumenten met een looptijd van maximum één jaar. Veelal worden ze gebruikt om het risico van een bestaande aandelenportefeuille af te dekken.Dat die instrumenten nu ook onder de speculatietaks vallen, betekent niets minder dan de doodsteek voor de particuliere optiehandel in Brussel. Die markt had het al moeilijk, omdat de Belg moeilijk te overhalen is om te handelen in opties. Die vereisen immers de nodige financiële bagage. Recent probeerde Euronext Brussel met zijn kortlopende Spotlight-opties de particuliere handel wel nieuw leven in te blazen, wat leek te lukken gezien de interesse in de kortlopende opties.Moeite voor niets, zo blijkt nu. 'De Belgische optiemarkt heeft op deze manier bijna geen toegevoegde waarde meer voor de particuliere belegger', klinkt het bij een van de laatste Brusselse marktmakers. Dat zijn professionele handelaars die erop toezien dat er steeds een liquide markt is. 'We bekijken onze opties', klinkt het teneergeslagen. 'Het hoeft geen betoog dat dit een zware klap is voor ons.'Allesbehalve doordachtDe optiehandelaar voorziet dat de Brusselse optiemarkt een reservaat wordt voor institutionelen, die eens om de zoveel tijd opties inslaan om het risico van hun sprinters en turbo's af te dekken. 'Onbegrijpelijk dat die producten buiten schot blijven', klinkt het. 'Met een Excel-werkblad kan wie een beetje onderlegd is, snel de prijs van een optie berekenen. Bij zo'n turbo of sprinter is dat onmogelijk. Dat zijn binaire producten waar enkel van tel is of ze stijgen of dalen. Daar zitten de risico's, niet bij aandelen of opties.'De vraag dringt zich ook op welke bank er zich aan zal wagen om zijn systemen te herprogrammeren voor deze taks. 'Wat als een optie gewoon afloopt? Wat bij cash settlement of fysieke levering van de onderliggende aandelen? Wat als je een optie schrijft, of je optie laat doorrollen naar de volgende periode? Dit is allesbehalve doordacht.
'Bron:"De Tijd" -
16 oktober 2015 22:33
Interessant artikel, hopelijk lezen de politiekers dit ook

[moneytalk.knack.be]
16 oktober 2015 22:53
> fonzzz Schreef:
> --------------------------------------------------
> > [www.cdenv.be]
> > [www.n-va.be]

--- Misschien moeten we deze kanalen nog eens bestoken met ons ongenoegen ....
Vijgen na Pasen maar nevertheless ....
Onkunde moet bestraft worden !
16 oktober 2015 23:03
Ray_Johnson Schreef:
> > > [www.cdenv.be]
> > > [www.n-va.be]
> --- Misschien moeten we deze kanalen nog eens bestoken met ons ongenoegen ....

Bedankt voor uw vraag. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op
Ik dacht het niet ... Guido .....
16 oktober 2015 23:29
Leuk artikel in knack daar, maar op zich niets nieuw.
'De tijd' liep voorop, maar ook andere kranten hebben ondertussen wel hun bedenkingen geuit.
We kunnen niet anders dan er met open mond naar staren.
Iedereen voelt dat hier iets gebeurt dat niet kan.
"woede en ongeloof" was de eerste reactie van de VFB voorzitter (of ex voorzitter).
En nadat duidelijk was geworden dat er vandaag nieuw overleg zou zijn dacht ik: 'zie je wel dat dit niet kan, ze hebben blijkbaar toch ook iets opgevangen van de kritiek en het zal wat bijgesteld worden' .... Maar niets was minder waar, integendeel.
De waanzin ....
En de fierheid waarmee wordt geroepen: 'zonder inbreng van verliezen'! ( wat trouwens kritiek was van SPA op plan A ... haha, een speculatietaks met inbreng van verliezen, jullie geven belastingsvoordeel aan de rijken .... opnieuw: de waanzin!)

Ik geloof wel niet in die doodsteek voor de optiehandel. Volgens mij zijn de voornaamste handelaars uitgevers van ETF's met hefboom en de uitgevers van sprinters en turbo's ...

PS: wie zijn aandelen met puts beschermt mag voortaan speculatietaks betalen op zijn verlies op zijn aandelen door de winst op de puts!

Ergens blijf ik toch wel denken dat dit gewoon een grapje is. Dat, of we worden inderdaad beter hollander.
17 oktober 2015 08:59
fonzzz Schreef:
> Ergens blijf ik toch wel denken dat dit gewoon een grapje is.
---- Compleet belachelijk is het in elk geval! Van Overtveldt vandaag in De Standaard:

De speculatietaks is niet bedoeld om geld op te brengen. Wel om speculatie tegen te gaan!
confused smiley
Juist ja! En om dat te bereiken pakken ze alleen de kleine garnalen aan en laten ze de grote spelers buiten schot! Opmerkelijk toch, hoe elke poging om de speculatietaks 'uit te leggen' totaal absurd en ongeloofwaardig klinkt!

Ik lees hier en daar dat ETF's buiten schot zouden blijven. In dat geval is er nog hoop. Maar ik vrees dat dat eerder whishful thinking is ... sad smiley
17 oktober 2015 09:13
Nieuw artikel in De Standaard : ze moeten waarschijnlijk nog een 3 de keer bijeenkomen !
Wat een klucht !

Bron : De Standaard

De regering-Michel is het eens geraakt over de speculatietaks die ze wil invoeren, maar niet alle discussies zijn helemaal uitgeklaard.

De speculatietaks wordt een belasting van 33 procent op meerwaarden van beursgenoteerde financiële producten die binnen de zes maanden opnieuw verkocht worden.

Over die taks was vorige week opnieuw discussie ontstaan omdat Open VLD zich grote zorgen maakte over de werkbaarheid ervan. De liberalen wilden de lijst van financiële instrumenten waarop de speculatietaks van toepassing zou zijn zo beperkt mogelijk houden. De afspraken daarover tijdens de onderhandeling over de taxshift, waren niet zo duidelijk. Volgens een nota van Financiën zou het volstaan de taks toe te passen op beursgenoteerde aandelen, maar de andere regeringspartijen vonden het niet kunnen dat afgeleide producten buiten schot zouden blijven, net omdat dat soort producten vaak een stuk speculatiever is. Die producten meenemen zou ook meer zekerheid bieden om de beoogde opbrengst van 34 miljoen euro te halen.

Politiek akkoord

Gisteren werd een typisch politiek akkoord bereikt waarbij niemand gezichtsverlies lijdt. In de wettekst komt dat de speculatietaks zal gelden voor beursgenoteerde aandelen, opties en warrants. Een koninklijk besluit zal vastleggen welke andere afgeleide producten nog onder de taks zullen vallen. Een werkgroep moet zich daar nu over buigen. Open VLD kan zeggen dat de taks goed omlijnd wordt. De andere partijen dat ook de meest speculatieve producten eronder vallen.

Nieuwe discussie

Meteen bevat dit akkoord al opnieuw de kiem voor een nieuwe discussie. Want die lijst zal sowieso opnieuw op de regeringstafel komen om afgeklopt te worden. Daarnaast is niet iedereen binnen de regering ervan overtuigd dat een KB volstaat om die afgeleide producten aan de taks te onderwerpen. Het principe is nog altijd dat geen nieuwe belasting ingevoerd kan worden dan door een wet. Die uitbreiding regelen via KB zou dus ongrondwettelijk kunnen zijn. Daarvoor is het wachten op het advies van de Raad van State over het wetsontwerp dat nu geschreven wordt.

Maar de kans is groot dat de speculatietaks voor een derde rondje op de regeringstafel belandt.
17 oktober 2015 09:24
Ja ja ... the soap continues spinning smiley sticking its tongue out
Elke keer die samenkomen maakt het alleen maar erger.

Van Overtveldt beseft wel dat de tax niks gaat opbrengen. Ik dacht dat de speculatietaks in het kader paste om de vermogenden te laten bijdragen aan de tax shift. Wat ook compleet absurd is ... maar kom, straks maken ze gigantisch verlies met die tax en gaan ze beweren dat het een gigantisch success is ... alle speculatie is weg!

Ik hoor ze het al zeggen, ja we hebben 50 miljoen euro minder opbrengst maar het positief effect op onze economie is van onschatbare waarde.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2015 09:28 door AntiHEB.
17 oktober 2015 09:31
Margaret Thatcher
It is always important in matters of high politics to know what you do not know. Those who think they know, but are mistaken, and act upon their mistakes, are the most dangerous people to have in charge.
17 oktober 2015 10:04
Zie website De Standaard :

[[i]i]Vandaag |Interview Johan Van Overtveldt
‘Speculatietaks moet speculatie afremmen, niet geld opbrengen’

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) bekijkt de pas goedgekeurde speculatietaks economisch, niet budgettair. ‘Klagen over een te lage opbrengst, dat is de verkeerde redenering[/i].’[/i]

.
Van taxshift gesproken !!!
17 oktober 2015 10:06
Ja Van Overtveldt is niet dom. Die dekt zich nu al in.

Ik las net dat ze dit jaar met de transactietax verwachten 238 miljoen euro op te halen. Dat is een mooi bedrag.
Wat blijft daar volgend jaar nog van over ...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/10/2015 10:24 door AntiHEB.
17 oktober 2015 16:43
m'n mond eens geroerd op de Standaard [www.standaard.be]

we zullen allemaal fundamentele beleggers moeten worden, kopen, zitten en houden

de banken halen hun slag weer dubbel thuis ... zelf hebben ze gene last van de maatregelen die de mensen massaal in hun handen drijven
the more things change ...
17 oktober 2015 18:28
Ja want dat is het:

massaal veel geld op spaarboekje (ondanks lage rente) ==> overheid misnoegd want wil dat geld hebben of minstens in de economie hebben
Burger wil meer rendement ==> de aandelenbeurs lonkt ==> overheid misnoegd want wil ...
Aandelen en andere beursbeleggingen dan maar kapotbelasten ==> velen kiezen voor fondsen ==> overheid (en banken) halen slag thuis

Het geld zit immers in fondsen die net als pensioenfondsen gemakkelijk kunnen en gretig zullen uitgemolken worden.

Mvg,
cure
17 oktober 2015 20:46
Wat ik zelf helemaal niet begrijp aan uitspraken als deze:
‘Speculatietaks moet speculatie afremmen, niet geld opbrengen’

Weten die minister-pippo's niet dat buitenlands kapitaal ook actief is op Belgische beurs (aandelen). En dat je speculatie niet stopt door Belgen een koord om de nek te binden?

Waren het de (Belgische) particuliere beleggers die shorts innamen op Thrombogenics? En het zo op de knieën gekregen hebben? Nee ik dacht het niet, dat waren Amerikaanse partijen.

Kan iemand dat aub eens uitleggen aan onze ministers?? Wat voor een bekrompen, simplistisch beursbeeld hebben die mensen eigenlijk.

Uw Optiecoach :