De kapitaalsgarante weddenschap.
12 februari 2015 11:07
Hopeloos hilarisch.

Video: [youtu.be]

Begin 2013 belde ik naar mijn bank the finger smiley met enkele vragen over mijn beleggingsproducten. Ik vroeg me af hoe kapitaalsgarantie belooft kon worden, terwijl het toch over aandelen ging.

Ik kreeg een uitleg van kga me gaan hebben confused smiley

Je hoort een opname van het bewuste gesprek. Ik heb hier en daar geknipt en geplakt om het geheel aangenaam en verteerbaar te maken. smiling bouncing smiley Maar oordeel vooral zelf! Veel luisterplezier! grinning smiley grinning smiley

Te kadreren binnen mijn zoektocht naar beschermend beleggen... thumbs up
Re: De kapitaalsgarante weddenschap.
12 februari 2015 11:51
Boeiend!

Dus de bank speelt zelf met uw geld en garandeert uw kapitaal en ook de winst als we winst zou zijn op het onderliggende.
Op zich heb ik daar geen probleem mee.
Maar dat betekent ook dat ze een risico nemen. En dat ze overtuigd zijn dat over alle fondsen die ze aanbieden genomen, ze ervan overtuigd zijn dat zij betere beleggingen kunnen doen dan het fonds zelf. (Want anders maken ze verlies).
Maar het impliceert ook dat ze belang hebben bij het aanbieden van fondsen die het zo slecht mogelijk doen en in het ideale geval zelfs verlies maken, want dan hoeven ze enkel het kapitaal terug te geven en is de winst maximaal.
Winst kan dus gemaximaliseerd worden door zo slecht mogelijke beleggingen zo goed mogelijk voor te stellen.
Maar dat is dan weer geen lange termijn belang, want zo win je geen klanten .... dus je moet een evenwicht vinden. Maar toch moeten ze een rem zetten op het maximale rendement van zo'n fonds, wat waarschijnlijk ook gedaan wordt. Ik neem aan dat indien bv solar 100% zou stijgen dat je dan geen 100% winst uitgekeerd krijgt ( een terechte compensatie voor de kapitaalsgarantie die geboden wordt )
12 februari 2015 15:01
Dit gaat nu over kapitaalsgarantie op beleggingsfondsen. Maar de allergrootste grap (waarin 98% van de Belgen nog altijd geloven) is de kapitaalsgarantie (tot 100.000 EUR) op spaarboekjes!! grinning smiley Als er ooit een bank over de kop gaat en het verlies van die spaarboekjes moet gecompenseerd worden, van wie gaat dan dat geld komen? Juist ja, van M. en Mevr. Belastingbetaler .... Komt er dus op neer dat we dan zelf mogen (mee)betalen voor onze eigen compensatie ... De grap van de eeuw .... the finger smiley
27 augustus 2015 10:18
Klinkt te mooi om waar te zijn zo'n kapitaalsgarantie. Blijkt dat er dan ook wel enkele adders onder het gras zitten:
[www.rabobank.be]

Toch lijkt het mij geen al te slecht product in tijden waar de rente op spaarboekjes zo laag is.
Maar een beter alternatief is misschien low cost ETF's en af en toe een beschermende put kopen ?
27 augustus 2015 14:16
Er bestaan vandaag de dag ontzettend veel ETF's met ook hoge OI's op de optie-reeksen.

Dit is een strategie die ik zelf ook gebruik: aankopen van ETF's goed trachten timen en diversifiëren binnen de ETF's die je koopt.

En om de zoveel tijd puts kopen om je ETF-aandelen te beschermen, je start met je kapitaal te beveiligen, als de waarde van de ETF's gaat stijgen, kan je ook winst vastklikken met nogmaals puts te kopen. Liefst met wat langere looptijd (minstens 3 maanden tot 1 jaar).

Een richtlijn die ik gebruik is, ik geef niet meer uit dan 20% van mijn winst, aan bescherming. En dat houdt ik zo binst de rit naar boven, zo bouw ik goedkoop overbescherming op. Als de boel dan eens aan het wankelen gaat, (zoals recentelijk gebeurde), vormt dat opportuniteiten: je kan je overmaat aan puts verkopen (zorg dat je altijd beschermt blijft), of schrijf puts tegen je overmaat aan puts.

Zie de video die ik recentelijk maakte op Ackermans. Ik noem dit ook een halve-etf. Ackermans is een holding company. Ik deed daar exact wat ik hierboven beschreef.

Uw Optiecoach :
contribute - be aware - have pleasure - say “yes”
27 augustus 2015 15:19
Tnx ... nuttige info! De hockeystick curve uit je video ziet er goed uit.

>>je start met je kapitaal te beveiligen

Welke looptijd ongeveer ? Strike price ... OTM waar je normaal een stop loss zou zetten ?

>>als de waarde van de ETF's gaat stijgen, kan je ook winst vastklikken met nogmaals puts te kopen

ATM of niet ver daar vandaan dan als het de bedoeling is van de winst vast te klikken ?

Een langdurig zijwaardse markt lijkt mij dus eigenlijk het grootste probleem.
Je haalt in dat geval geen winst uit de positie maar moet wel regelmatig opnieuw bescherming kopen.
Zet je voor zo'n scenario een andere optie strategie op of is dat niet de moeite ?
27 augustus 2015 15:37
Welke looptijd ongeveer ? Strike price ... OTM waar je normaal een stop loss zou zetten?

Voor ETF's die je lang wil houden,... (minstens 3 maanden tot 1 jaar). Is wat ik doe.

Waar je normaal een stop loss zou zetten is een goede richtlijn voor je eerste put.

ATM of niet ver daar vandaan dan als het de bedoeling is van de winst vast te klikken ?

Inderdaad, lichtjes OTM. Liefst niet te veel extra premie betalen. Je kan ook calls schrijven en zo de kosten van je puts minderen. Collar-principe.

Je tweede en volgende puts hebben inderdaad telkens hogere uitvoerprijzen.

Het is zoals een bergbeklimmer die als hij hoger klimt om de x meter een nieuwe pin slaat, als hij dan valt, houdt een hoger geplaatste pin hem veilig. Neerwaartse gaps vormen dan ook geen probleem. Je puts houden je beschermd, en ook de stijgende IV werkt in je voordeel want je kocht puts.

Een langdurig zijwaardse markt lijkt mij dus eigenlijk het grootste probleem.

Dan heb je inderdaad een bad performance ETF te pakken.

Zet je voor zo'n scenario een andere optie strategie op of is dat niet de moeite ?

Ik ben dan meer geneigd calls te gaan schrijven op de ETF's of aandelenpakketten (als extra rendement). Dit kan je vaak met korter lopende opties doen, op vele ETF's zelfs met weekopties.

Ik gebruik andere strategie om zijwaartse beweging te counteren, zoals deze.

Of eens de occasionele Iron Condor achtige zaken, maar recentelijk was niet echt het ideale moment daarvoor.. grinning smiley

Uw Optiecoach :
27 augustus 2015 15:37
Nog een bonus vraag smiling smiley

Is er voldoende liquiditeit voor opties op de europese ETF markt ?
Stel je koopt een index ETF in de US voor de lange termijn dan zit je nog met currency risico.
Dan lijkt een europese index ETF misschien een beter idee ...
27 augustus 2015 16:25
Is er voldoende liquiditeit voor opties op de europese ETF markt ?

Als er al opties lopen op europese ETF's dan is de OI vaak heel laag. Een absoluut liquiditeits-probleem.

Stel je koopt een index ETF in de US voor de lange termijn dan zit je nog met currency risico.

Klopt. Dat is zo voor elke blootstelling die je neemt in vreemde valuta. Je kan dat counteren door bescherming te kopen, er bestaan ook ETF's met muntbescherming zoals $DXJ en $HEDJ of je koopt wat $EUO

Dan lijkt een europese index ETF misschien een beter idee ...

Of een mandje van beiden.

Uw Optiecoach :
27 augustus 2015 16:48
Tnx, interessant allemaal voor een optie newbie als ik. Die '27% per week' strategie ga ik zeker eens lezen.
Al klinkt de titel wel als de email van nigeriaanse prins die je een fortuin gaat sturen zodra je hem eerst geld stuurt spinning smiley sticking its tongue out
Hoe zijn de resultaten tot nu toe ?
19 mei 2016 12:34
>>je start met je kapitaal te beveiligen
>>Een richtlijn die ik gebruik is, ik geef niet meer uit dan 20% van mijn winst, aan bescherming.

@Mardukski ... hoeveel geef je bij de eerste put uit aan bescherming wanneer er nog geen winst is ?
Of is het misschien een goed idee om te starten met een call en die te exercise'n bij expiration indien ITM.
Dan is je initial risk in de ETF beperkt tot de prijs van de call. Of beter gewoon de ETF kopen en van bij het begin beschermen met put ?
19 mei 2016 15:12
AntiHEB.

Stel dat ik die vraag beantwoord voor 10 posities in een portfolio. Ik zou dan niet aanraden, telkens onmiddellijk puts te kopen bij de eerste aanschaf van ETF's (of aandelen). (De zogenaamde "married put" = ETF (of aandelen) + put opties) Waarom niet? Omdat een put kopen, en we kopen die dan meestal iets of wat out-the-money (OTM) steeds zuiver tijdskrediet is dat we kopen. Dit resulteert dus in een theta short positie, men gaat dagelijks tijdskrediet verliezen (in ruil voor bescherming, voor wat hoort wat natuurlijk). Ik zie liefst theta long over het totaal van een portfolio, dat er dagelijks tijdskrediet verdient wordt, of toch meer verdient dan verloren wordt.

Wat ik zelf doe als eerste positie is:
1/ Zoals je zelf voorstelt een call kopen, vrij diep ITM, als alternatief voor de ETF (of aandelen) rechtstreeks te kopen. Waarom vrij diep ITM? Omdat er dan zo goed als geen tijdskrediet meer in die gekochte call zit, waardoor je tijds-krediet-vriendelijker te werk gaat. (je kan dan de call exercisen bij expiratie, of doorrollen naar latere expiratiedatum).
2/ Gewoon de ETF kopen (zonder de puts), en deze naakt laten staan. Ofwel gaat het de goede kant uit, en kan je later winst en kapitaal beschermen met een gekochte put optie. Ofwel gaat het de slechte kant uit en stop-loss je de ETF (of aandelen). Trouwens de call uit 1/ kan je ook stop-lossen als het de verkeerde kant uit gaat.

Hopelijk een antwoord op je vraag?

Uw Optiecoach :

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2016 15:12 door Mardukski.
19 mei 2016 16:10
Super. Dat is exact wat ik wilde weten. Ik zal eens nadenken over een aparte account om mij iets verder in opties te verdiepen.
De mogelijkheden lijken mij wel interessant.
19 mei 2016 20:42
En ik voeg er graag nog het volgende aan toe ook.

Een voorbeeldje op XLE (een olie/energie etf).

Naar risk/reward is er een zeer groot verschil tussen:
1/ 100 aandelen (of etf's) kopen en die beschermen met een put optie
2/ 1 call diep ITM kopen en die beschermen met een put optie

In situatie 1/ biedt de put bescherming voor je aandelen, maar dat is het. We zien de risk/reward curve flat gaan langs de kant waar ons risico zit. (zie screenshot... FLAT_Married_put_Schermafbeelding 2016-05-19 om 20.27.24 )

In situatie 2/ is de inbreng beperkt door de aanschaf van de call ipv de aandelen, maar de put doet hetzelfde werk. (zie screenshot... HOCKEY_Schermafbeelding 2016-05-19 om 20.27.54 )

---

Als we zo te werk gaan, moeten ook gaan kijken naar delta blootstelling, want indien we een positie in 100 aandelen willen, zonder bescherming. Zijn we 100 delta long. Als we een put kopen tegen die aandelen, zitten we minder delta long... in voorbeeld 1/ 100 delta long (etf) -33 delta short (put optie) = samen 67 delta long. In voorbeeld 2, heeft de call geen delta 100, maar slechts delta 85.. opnieuw -33 delta van de put maakt 52 delta long. Dus eigenlijk dienen we voorbeeld 2/ 2x op te stellen om dezelfde delta long weging als in aandelen te hebben (afgerond dan ongeveer.. 52 x2 = 104).

In bijlage nog een derde voorbeeld ook, een collar, maar niet met gekochte etf's, maar met een gekochte call optie. Je kan de griekse variabelen eens vergelijken in de 3 posities, vooral inzake theta en vega dan. (Zie screenshot .... COLLAR_met_opties_Schermafbeelding 2016-05-19 om 20.28.46 )

En waarom de call 54, omdat dat diegene is waar zo goed als geen tijdskrediet meer bevat. zie screenshot.... XLE_CALL_ITM_TVW_Schermafbeelding 2016-05-19 om 20.26.58 ) De call 55 lijkt nog interessanter, daar is de koers-spread wat kleiner.

---

>> "De mogelijkheden lijken mij wel interessant."

Ja, er zijn zeer zeer zeer veel mogelijkheden.. :-)

Uw Optiecoach :
Bijlagen:
openen | downloaden - FLAT_Married_put_Schermafbeelding 2016-05-19 om 20.27.24.png (154.9 KB)
openen | downloaden - HOCKEY_Schermafbeelding 2016-05-19 om 20.27.54.png (173.9 KB)
openen | downloaden - COLLAR_met_opties_Schermafbeelding 2016-05-19 om 20.28.46.png (165 KB)
openen | downloaden - XLE_CALL_ITM_TVW_Schermafbeelding 2016-05-19 om 20.26.58.png (286.5 KB)
20 mei 2016 10:36
Tnx. De afgelopen dagen toch weer wat bijgeleerd over opties. Uw filmpje over de grieken heeft ook geholpen smiling smiley

Ik zie dat je ook IB gebruikt als broker. Om te testen heb ik een diagonal put combo order gemaakt en dan op de 'what if' analyse knop gedrukt. Dat 'what if' scherm is nieuw voor mij. Ik zou verwachten een P&L curve te zien gelijkaardig aan die van Mr. 27%. Maar ik krijg iets anders te zien (zie bijlage). Moet ik misschien ergens aangeven welke limit price ik ingeef om een juiste P&L curve te krijgen of iets anders ?
Bijlagen:
openen | downloaden - IBWhatIf.JPG (132.9 KB)
20 mei 2016 10:43
AntiHEB Schreef:

> Maar ik krijg iets anders te zien
> (zie bijlage). Moet ik misschien ergens aangeven
> welke limit price ik ingeef om een juiste P&L
> curve te krijgen of iets anders ?
--- Je moet de datum(s) selecteren voor dewelke je de curve wilt zien. Dat doe je bij 'Date:" / "Select".
Daar kun je eender welke datum selecteren. Zelfs meerdere. Dan wordt de P/L curve voor die data getoond.
20 mei 2016 10:52
AntiHEB,

Wat Ray zegt (zie bijlage).

Best dat je als datum-scenario de de datum neemt van de optie die het vroegst verloopt. (dus hier 27/04).

Uw Optiecoach :
Bijlagen:
openen | downloaden - IBWhatIf.JPG (144 KB)
20 mei 2016 11:14
Alright. Dat ziet er al beter uit. Enkel vreemd dat de curve niet onder 0 gaat.
Bijlagen:
openen | downloaden - IBWhatIf2.JPG (55.8 KB)
20 mei 2016 11:17
AntiHEB Schreef:
-------------------------------------------------------
> Enkel vreemd
> dat de curve niet onder 0 gaat.
---- Selecteer anders achter "Plot : " eens iets anders ........
20 mei 2016 11:20
Ja dat is omdat je "plot" op "equity portfolio value change", dus de waarde van je spread wordt hier afgebeeld (zie Y-as). En in het slechtst geval ben je alles kwijt, daarom strand die op 0 en gaat niet lager.

Je kan ook op andere manieren plotten. Experimenteer er maar wat mee. ;-)

Uw Optiecoach :
Bijlagen:
openen | downloaden - IBWhatIf (1).JPG (143.4 KB)
20 mei 2016 11:27
Tnx. Ik zal maar eens een IB turorial video kijken over die whatif analyse en er dan wat mee experimenteren smiling smiley