Kapitaalbehoud is van cruciaal belang!

Gepost door Mardukski 
Op dit moment kunnen in dit forum alleen berichten worden gelezen. Dit is een tijdelijke situatie. Kom later nog eens terug.
Kapitaalbehoud is van cruciaal belang!
31 maart 2015 10:36
Hoe de waarde van een beleggers-rekening kan verdampen als sneeuw voor de zon.

Het belang van kapitaalbehoud, want "the way up, is much harder than the way down".

Niettegenstaande er de laatste 10 maanden een winst gemaakt werd van 25%, verwaterd dit tegen het totale verlies van de jaren daarvoor.

Tracht dit te vermijden! Als je snel 25% van je kapitaal kwijt-raakt, beter even paper-traden (traden via simulatie-account) dan.
Bijlagen:
openen | downloaden - U103_Schermafbeelding 2015-03-30 om 21.35.21 2.png (59.5 KB)
openen | downloaden - U103_Schermafbeelding 2015-03-31 om 02.22.27.png (34.3 KB)
Re: Kapitaalbehoud is van cruciaal belang!
31 maart 2015 14:25
Klopt. ik zou zelfs niet wachten tot je -25% scoort alvorens te papertraden. Wanneer je aandelen (snel na elkaar) uitgestopt worden dan is er iets mis. Of je systeem werkt tijdelijk niet meer goed (dus even tot zelfs zeer lang aan de zijlijn gaan staan), of de markt zit gewoon in zijn geheel tegen (opnieuw even of langer aan de zijlijn gaan staan).
Wel kan je natuurlijk (voorzichtig) posities in de omgekeerde richting aangaan (short dus als we hierboven eerst uitgingen van een longsituatie). VOORZICHTIG weliswaar (toch in eerste instantie). Je wil echter zeker zijn van de nieuwe trend (en dus van de trendommekeer). Tevens wil je ook niet al je longs zien uitgestopt worden (met het nodige (gedeeltelijk) afgeven van eerder gemaakte winsten als gevolg) om daarna al meteen te veel of te grote shortposities met verlies te zien afsluiten. Short gaan = OK maar dat moet je nog voorzichtiger doen dan long gaan en dus kan het voor sommige beleggers/traders zelfs beter zijn niet short te gaan maar gewoon rustig aan de zijlijn te gaan staan (met je cash op vinkenslag).

Hoeveel een port terug mag afgeven hangt volgens mij ook af van op welk timeframe je handelt. Hoe korter, hoe minder je opnieuw mag afgeven.

Mvg,
cure.
31 maart 2015 21:11
Cure,

Waarschijnlijk bedoel je het niet zo maar voor alle duidelijkheid : als je stops van openstaande posities vlug na elkaar afgaan betekent dat niet dat er automatisch iets mis is met je systeem hé... Verliesposities zullen altijd deel uitmaken van een gehanteerde strategie. Mooi voorbeeld nu is de EU-signaalport. We hadden lange tijd vijf openstaande posities maar op minder dan een week tijd werden die uiteindelijk uitgestopt (bij het overgrote deel was reeds een ruim winstdeel vastgeklikt).

Dat die stops dus afgaan is net eigen aan de strategie, meer zelfs, de stops zorgen net voor het grootste rendement en beschermen tegelijkertijd tegen te grote drawdowns.

Posities kopen en bijhouden zonder omkijken (en zonder stops) gaat super in sterk trendende markten, want de beperkte tussentijdse correcties zijn slechts tijdelijk en voor je de kans hebt om zenuwachtig te worden over de koersdaling wordt er alweer een nieuwe top neergezet.... Dergelijke strategie zal zelfs in de meeste gevallen voor grotere winsten zorgen dat andere actievere systemen met stoplosses maar de keerzijde is wel dat als je dan geconfronteerd wordt met een echte trendommekeer je ook het overgrote deel van je zorgvuldig opgebouwde winsten terug zal afgeven aan de markt. In het ergste geval gebeurt die trendommekeer net nadat je gekocht hebt voor de lange termijn en dat is het niet anders dan stil zitten en geschoren worden.

Ik zie het nu ook gebeuren, er wordt enorm veel geld in de markt gestopt, al geruime tijd is de aandelenmarkt een echte cashkoe (logisch ook, wat anders brengt vandaag de dag nog geld op??) maar velen doen dit compleet blind en dus zonder enige bescherming want 'the only way is up' en stops zijn voor mietjes... Je kan er dus zeker van zijn dat binnen afzienbare tijd een pak van die goudzoekers opnieuw zullen 'jammeren' als de grote correctie zich aandient. Of die er komt en wanneer doet zelfs niets ter zake, onze stops staan er namelijk altijd. Ook als de beurs ons extreem goed gezind is...

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
31 maart 2015 21:29
>> We hadden lange tijd vijf openstaande posities maar op minder dan een week tijd werden die uiteindelijk uitgestopt (bij het overgrote deel was reeds een ruim winstdeel vastgeklikt).

Ik denk dat dat net is wat cure wil zeggen ... ALS je stops plots afgaan, DAN geeft dat aan dat de markt misschien iets minder in form is en dat je systeem een tijdje minder zal presteren dan de voorbije periode. Het is dus goed van even af te wachten en te zien wat er gebeurt in plaats van blindelings gewoon nieuwe posities in te nemen .... die dan waarschijnlijk opnieuw worden uitgestopt ...

Dus ik denk dat jullie op dezelfde golflengte zitten ;-)
31 maart 2015 21:57
Fonz,

Yep, denk ik ook hoor maar ik interpreteer de zin 'werkt je systeem tijdelijk niet meer goed' waarschijnlijk anders. Ik zou eerder zeggen dat dat het bewijs is dat het systeem net zeer goed werkt! ;-)

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
01 april 2015 11:06
Klopt Fonzzz en Kristoff (trouwens jullie kunnen er wat van als het op herhalen van de laatste letter in jullie naam aankomt drinking smiley) hoe ik me uitdrukte was misschien wat ongelukkig. Ik bedoelde uiteraard dat als je stops snel na elkaar afgaan het tijd is om wat aan de zijlijn te gaan staan. Cash opbouwen dus (en door het plaatsen van stops is dat niet eens een zware inspanning; opbouwen van cash gaat dus vanzelf). Dat er iets mis is met je systeem is inderdaad wat ongelukkig uitgelegd. Je systeem werkt dan net super, net zoals het super werkt als je niet uitgestopt wordt.

Toch zou je kunnen zeggen (zoals ik stoemmelings ook deed confused smiley) dat je systeem tijdelijk niet meer werkt. Het werkt natuurlijk wel maar het is niet meer het moment om dan snel opnieuw (grote) posities aan te gaan. Even wachten, de markt wat laten bekoelen. Daarna voorzichtig terug een positie innemen, nog later wat meer opbouwen met een tweede (of derde) positie (al dan niet in hetzelfde aandeel) (aandeel en positie is eigenlijk niet hetzelfde). Dat opbouwen doe je wanneer je ziet dat die eerste positie best wel goed scoort (lees: ze wordt niet uitgestopt en meer nog ze stijgt). Als dat zo is dan hervat de markt wellicht zijn voorgaande (neem nu stijgende) trend.
Als die voorzichtige nieuwe positie(s) (al snel) opnieuw uitgestopt worden dan is het nog te vroeg om terug all the way te gaan. Meer nog dan bestaat de kans (en deze wordt misschien zelfs groter) dat de trend definitief keert (dus naar dalend in dit vb.) en dan is het moment aangebroken om shorts (of alternatieve shorts) aan te gaan.

Inderdaad, we zitten dus op dezelfde golflengte: stops is voor mietjes en lang leve de kapper (om ons te scheren).
Hell Yeah hot smiley Stoer, very stoer!

Mvg,
cure
01 april 2015 12:15
Cure,

Weet wel dat wat mij betreft Kristoff met dubbele 'f' exact overeen komt met wat op m'n identeitskaart staat!

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
01 april 2015 17:30
Geen probleem hoor.
Zou da bij Fonzzz ook zo zijn? smiling smiley

mvg,
cure
01 april 2015 18:04
ik zal eens kijken