duurzaam beleggen

Gepost door bartheylen 
Op dit moment kunnen in dit forum alleen berichten worden gelezen. Dit is een tijdelijke situatie. Kom later nog eens terug.
duurzaam beleggen
08 september 2015 11:46
Hallo

Ik schrijf op dit moment een thesis over duurzaam beleggen.
Zo probeer ik te weten te komen wat jullie - beleggers - weten over duurzame producten, en waar jullie interesse in tonen!

Om deze informatie te verzamelen doe ik beroep op een enquête. Ik zou u dan ook vriendelijk willen vragen
enkele minuten tijd vrij te maken om deze in te vullen en zo mijn onderzoek te helpen.

[nl.surveymonkey.com]

Alvast bedankt voor uw tijd! thumbs up
Re: duurzaam beleggen
08 september 2015 13:10
ingevuld ... de enquête heeft wel een beetje last van Texas Sharpshotter Fallacy (t.t.z sommige zaken zul je er nooit uit kunnen afleiden)

post je je resultaten hier ook (wij zijn u dan per kerende even dankbaar)

ik neem aan dat je onderzoek handelt over marktsegmentatie en hoe die producten te vermarkten, niet naar de echte zin van die producten?
want wie etisch/groen/maatschappelijk verantwoord belegd moet al snappen dat wat we op de beurs kopen van een andere aandeelhouder wordt gekocht, niet van het bedrijf aan zich (het bedrijf heeft er dus niets mee te maken)
tenzij het om een nieuwe uitgifte gaat ... dan kan het (maar je maakt in de enquête geen gewag over nieuwe uitgiftes versus bestaande producten)
de zondige sectoren zullen trouwens nooit last hebben van een gebrek aan geld gezien het smakelijk rendement dat ze kunnen bieden

het enige nut dat ik in die dingen zie zijn dus de initiatieven die nieuw geld ophalen voor duidelijk omschreven projecten/doelen waar etische/ecologische/maatschappelijk verantwoorde motieven boven geldgewin staan ... al de rest is marktsegmentatie en marketing van banken om kosten aan te rekenen en als het even kan activiteit te genereren
08 september 2015 14:28
Bedankt voor het invullen!

De focus van mijn thesis ligt inderdaad niet op de zin van deze producten. De enquête is eerder bedoeld om een overzicht te creëren van wat leeft bij beleggers.

De resultaten volgend zodra ik voldoende antwoorden heb kunnen verzamelen (en verwerken).

Bart
08 september 2015 14:51
> ... om deze in te vullen en zo mijn onderzoek te helpen.
----- Done ....
08 september 2015 19:10
Ingevuld.

Persoonlijk zie ik geen meerwaarde in "ethisch" beleggen. Het maakt niet uit in wat je belegd zolang je maar je risico in de gaten blijft houden.
Veel van die duurzame beleggingen worden aangeboden in de vorm van fondsen. Of je daar je risico goed kan in de gaten kan of gaat houden als in; 'het gaat de verkeerde richting uit dus ik verkoop' of 'ik zet er een putje op' is maar de vraag.

Vandaar is het niet mijn ding, samen met zowat alle fondsen en al zeker de zogenaamde klik-fondsen.

Mvg,
cure
08 september 2015 19:25
ik had het eerder over dat het een verpakking (en voor de banken dus een nieuw marktsegment) is eerder dan een product dat z'n beloftes kan waarmaken

de beurs is niet de plaats om je geweten te sussen ... geld verdienen op een wapenmaker z'n koers die stijgt en dat geld aan een goed doel geven zal effectiever zijn smiling smiley
08 september 2015 19:47
Voilà, klopt.
Of ook omgekeerd, de winst uit een ethische belegging opnieuw aanwenden in on-ethische beleggingen en/of aankopen.
What's in a name? Een fonds is een fonds en die zijn er vooral voor de banken en niet (of heel wat minder) voor de belegger

Mvg,
cure.
08 september 2015 21:01
'Eco', 'groen', 'light' en soortgelijke kreten zijn vooral (en eigenlijk uitsluitend) verkoopsargumenten. Niet meer, niet minder (volgens mijn eigen bescheiden mening toch).
09 september 2015 09:09
09 september 2015 10:14
Bedankt voor het invullen van de enquête.

Ook ben ik blij verder uitgeschreven meningen te kunnen lezen, deze zijn interessanter dan de enquête zelf!

Bart
09 september 2015 20:45
Ik heb zo contrair mogelijk trachten te antwoorden. thumbs up

Wat zijn banken en financiële adviseurs?

Uw Optiecoach :
contribute - be aware - have pleasure - say “yes”