Waar zijn de CANSLIMMERS gebleven?

Gepost door daedalus 
Op dit moment kunnen in dit forum alleen berichten worden gelezen. Dit is een tijdelijke situatie. Kom later nog eens terug.
Waar zijn de CANSLIMMERS gebleven?
27 september 2015 15:07
Hallo Monest,

A ghost from the past is visiting you spinning smiley sticking its tongue out

Ik schrik. Ik was hier het laatst op 1 april (geen grap) 2012, 1274 dagen geleden.

Leuk optieforum.

Maar waar zijn al de canslimmers gebleven?

Zelf was ik er in 2012 gewoon over uitgepraat.

Even graven in herinneringen…

2011 was een heel moeilijk jaar voor trendvolgers: correctie in maart, correctie in mei, diepere correctie in augustus, hertest van lows in oktober, chop chop chop. Dodelijk als je niet aan de zijlijn stond. Veel erger dan dit jaar, voor de beginnende beleggers die meelezen.

Ik stond in 2011 te weinig langs de zijlijn. Hoopte dat jaar de culminatie van al mijn opgedane beurskennis te zien. In de twee jaar ervoor boeken verslonden, backtests gerund, systeem op punt, etc.

Daaropvolgend kreeg ik een dégout van beursboeken. Eigenlijk tot op heden. Het lukt mij niet meer om ze te lezen. Laatst probeerde ik het nog eens met dat boek van Minervini, maar helaas.

Wel blijven beleggen hoor, maar…

CANSLIM aliëneert. Ik dacht enkel nog in R-multiples, verloor elke emotie bij winnaars of verliezers en had enkel nog oog voor de evolutie van mijn equity curve. Trade na trade hetzelfde.

Dan sloeg de wet van Pareto onverbiddelijk toe. Mijn grootste winnaar van de afgelopen jaren leverde mij evenveel R op als de 74 daaraan voorgaande trades geaccumuleerd. Dan denk je wel ‘what a waste of time…’, had dat maar in 2 keer gekund.

Maar goed, ik heb onderhand wel aanvaard dat beleggen voor mij altijd een erg grote opportuniteitskost zal hebben.

Maar ermee stoppen wil ik niet.

De beursmicrobe, you know.

daedalus.
Re: Waar zijn de CANSLIMMERS gebleven?
27 september 2015 16:07
Hallo daedalus,

Welkom terug!

canslimmers: Tja .... voor mezelf heeft het horen over de canslim aanpakt wel een diepe invloed gehad. Maar ik kan moeilijk zeggen dat ik een canslimmer ben. Wel zoek ik naar die sterkste aandelen in de markt en die trade ik ook, op mijn eigen manier.

Ik heb trouwens dezelfde ervaringen in 2011! Laat ons zeggen dat ik mijn opgedane kennis reeds in 2009 en 2010 kon omzetten in profits, maar dat we in 2011 hebben moeten ondervinden dat die kennis nog niet compleet was. Een lesje dus! En inderdaad, wat je zegt over zijlijnen is exact de les die ik bedoel.

Anyway .... Laat ons zeggen dat die ene trade van 74R de kern van de zaak is. Ook mijn totale resultaat, over honderden trades, wordt gemaakt door 1, 2 of 3 trades. Je kan dan zeggen dat al die andere trades tijdsverspilling waren, maar de clue is (denk ik) dat je die je goeie trades natuurlijk niet op voorhand kan selecteren. Je moet honderden keren proberen om er een paar keer knal op te zitten.

Dus ja .... zo gaat het nu eenmaal.
27 september 2015 17:05
Zie het als een plant of boompje waar een konijn aan bijt of een mens aan snoeit. Na het bijten/snoeien is de plant kleiner maar nadien groeit hij opnieuw uit tot een nog grotere en beter vertakte plant/boom.

Opgelet echter dat het konijn of de snoeier niet alles wegvreet of -snoeit want dan is het over and out natuurlijk. Wanneer dit gebeurt bleek het plantje of nog niet voldoende sterk uiteraard.

Mvg,
cure
27 september 2015 19:11
Ik heb jaren CANSLIM gedaan en ben er uiteindelijk ook mee gestopt. Ik denk dat de meeste CANSLIM'ers in het begin wel de trainingswieltjes (regels) gebruiken maar dan evolueren naar iets dat er op lijkt maar meer hun eigen ding is.

Als je de performance op [www.aaii.com] vergelijkt is het long term nog altijd één van de betere screens.

>>Daaropvolgend kreeg ik een dégout van beursboeken.

Same here, ik lees al lang geen beursboeken meer.
Ik volg wel wat blogs ... daar pik ik heel af en toe nog wel eens iets nuttig op.