Beleggen, waarom de Belg het niet doet?
08 oktober 2015 13:43
Best wel interessant artikel eigenlijk:
[gezondbeleggen.be]

Uw Optiecoach :
contribute - be aware - have pleasure - say “yes”
Re: Beleggen, waarom de Belg het niet doet?
08 oktober 2015 14:42
wat is er zo interessant aan? (ben wel gestopt met lezen aan 3/4en)
08 oktober 2015 16:20
Wat kan ik zeggen? Gewoon de redenen, waarom Belgen niet beleggen, interessant.

Ik kan enkel maar lange posts doen als het over opties gaat... grinning smiley

Uw Optiecoach :
09 oktober 2015 00:51
Belgen hebben geen beleggingscultuur omdat er zoveel andere 'zorgsystemen' zijn om in je onderhoud te voorzien: wettelijk pensioen, pensioensparen, groepsverzekering, noem maar op ..
In de USA hebben ze dat allemaal niet, dus als je daar niet zelf voor je oude dag zorgt ben je een grote sukkelaar. Vandaar dat ze daar een grotere beleggingscultuur hebben. Volgens mij belegt daar 1 op de 2 mensen. Vandaar ook de gigantische 'business' rond beleggen daar ...
Hier pakken de mensen het graag gemakkelijk eh ... : "De staat moet maar voor mij zorgen!"

Spijtig genoeg hebben ook niet-landgenoten dat opgemerkt ... en komen ze massaal aankloppen ...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2015 00:53 door Ray_Johnson.
09 oktober 2015 14:47

Ray_Johnson Schreef:
-------------------------------------------------------
> Belgen hebben geen beleggingscultuur omdat er
> zoveel andere 'zorgsystemen' zijn om in je
> onderhoud te voorzien: wettelijk pensioen,
> pensioensparen, groepsverzekering, noem maar op
> ..
> In de USA hebben ze dat allemaal niet, dus als je
> daar niet zelf voor je oude dag zorgt ben je een
> grote sukkelaar. Vandaar dat ze daar een grotere
> beleggingscultuur hebben. Volgens mij belegt daar
> 1 op de 2 mensen. Vandaar ook de gigantische
> 'business' rond beleggen daar ...
> Hier pakken de mensen het graag gemakkelijk eh ...
> : "De staat moet maar voor mij zorgen!"
>
> Spijtig genoeg hebben ook niet-landgenoten dat
> opgemerkt ... en komen ze massaal aankloppen ...

Ray,

Wel niet vergeten vermelden dat in Belgie je loon kapot belast wordt door de Staat hé... Bekijk eens het verschil in bruto- en nettoloon en val tegelijkertijd ook eens achterover wat een werknemer uiteindelijk kost aan een werkgever...
Cultuur' is maar een klein deeltje van de reden, de meesten houden simpelweg te weinig over aan het einde van de maand om überhaupt nog te kunnen beleggen. Als de regering in dergelijke mate lonen belast over een volledige loopbaan, mag je er wat mij betreft ook vanuit gaan dat daar na de loopbaan iets tegenover staat in de vorm van een pensioen dat voldoende is om comfortabel te leven. Maw, de regering kan niet van twee walletjes eten, of je keert een bijna brutoloon uit en stelt de persoon zelf verantwoordelijk voor zijn oude dag, of je hanteert het huidige model waarbij een groot deel van je loon naar de overheid terugvloeit in ruil voor de zogenaamde verzorgingsstaat. Tis wat simplistisch neergepend maar dat verschil is toch wel van belang als je eerlijk wil vergelijken met andere landen...

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
09 oktober 2015 15:06
> Bekijk eens het verschil in bruto- en nettoloon en val tegelijkertijd ook eens achterover wat een
> werknemer uiteindelijk kost aan een werkgever...
---- 2 maal helemaal mee eens!

> de meesten houden simpelweg te weinig over aan het einde van de maand om überhaupt nog te kunnen beleggen.
---- Anderzijds staan er wel gigantisch veel miljarden niks op te brengen op spaarrekeningen. Veel meer dan genoeg om een beetje mee te beleggen zou ik denken.. Daarom dat ik zei dat we hier geen beleggingscultuur hebben. Een Carmignac Patrimoine'ke kopen dat wil er hier en daar nog wel eens ene doen, maar beleggen met aandelen of opties!? De mensen kennen het niet, durven het niet wegens te riskant ...

>...ook vanuit gaan dat daar na de loopbaan iets tegenover staat in de vorm van een pensioen dat ...
--- De meeste mensen realiseren zich zelfs niet dat het geld dat ze jarenlang afgedragen hebben voor hun pensioen al lang foetsie is wanneer zij op pensioen gaan. Ze denken dat dat nog ' ergens' beschikbaar is ...

> of je hanteert het huidige model waarbij een groot deel van je loon naar de overheid terugvloeit in ruil voor de zogenaamde verzorgingsstaat.
---- Een sociaal verzorgingssysteem gecombineerd met open landsgrenzen is gedoemd om te imploderen onder zijn eigen gewicht. Dat is onvermijdelijk.
10 oktober 2015 10:11
Om 11.30 meer details over de taxshift... Het zal mij benieuwen...

Hopelijk meer details over die speculatietaks!

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
10 oktober 2015 10:52
Het tarief is al bekend ondertussen: 33%
10 oktober 2015 11:26
AntiHEB Schreef:
> Het tarief is al bekend ondertussen: 33%

Dat is waar iedereen van uitgaat (prijsvork tussen 25 en 33%) maar bij mijn weten nog niks officieel?? Bron?

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
10 oktober 2015 11:30
[deredactie.be]

de redactie
Ten slotte zou de juiste opbrengst van de speculatietaks, de belasting op de verkoop van aandelen met winst, ook bepaald zijn.

Wachten op de persconferentie, die NU begint.

Amai das gene cadeau dadde, of het nu 25% of 33% is of iets ertussen. Ik begin het probleem te begrijpen... grinning smiley

Uw Optiecoach :

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/10/2015 11:32 door Mardukski.
10 oktober 2015 11:42
Mardukski Schreef:
> [deredactie.be]
> 76
>
>
> Ten slotte zou de juiste opbrengst van de
> speculatietaks, de belasting op de verkoop van
> aandelen met winst, ook bepaald zijn.
>
>
> Wachten op de persconferentie, die NU begint.
>
> Amai das gene cadeau dadde, of het nu 25% of 33%
> is of iets ertussen. Ik begin het probleem te
> begrijpen... grinning smiley

Yep... Nu live aan het volgen maar ze zijn weer rijkelijk te laat uiteraard... :-(

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com
10 oktober 2015 12:10
Et voila, net gelezen op de tijd : speculatietaks zal 33% bedragen voor wie aandelen verkoopt binnen de 6 maanden.

Bye bye aandelen dus!

Roerende voorheffing naar 27% en vervroegd vanaf januari 2016.

Kristoff
ChartMill.net
ChartMill.com