Chartmill en selectie sterke aandelen

Gepost door Amedee 
Op dit moment kunnen in dit forum alleen berichten worden gelezen. Dit is een tijdelijke situatie. Kom later nog eens terug.
Chartmill en selectie sterke aandelen
27 november 2011 22:03
Dag forum,

Ik wil Chartmill gaan gebruiken en zoek een handleiding daaromtrent. Weliswaar is er een tab 'documentation' maar 'k heb de indruk dat daar niet alle info staat. Heeft er iemand een tip? Weliswaar zal ik nog wat boeken moeten gaan lezen...
Enkele vragen waar ik mee zit:
    [*] General tab: de 'strong stocks' zijn de sterkhouders onder de aandelen?
    [*] Technical tab: de hoeveelheden worden uitgedrukt in 500K en 10M. Waar staan die K en M voor (thousands, millions?)
    [*] Other: als ik aandelen wil zoeken die zich ten overstaande van de markt sterk houden, hoe pak ik dat dan het beste aan? Gebruik ik dan de 'strong stocks' scanner of kan ik bv een chart van een individueel aandeel oproepen en daarover de SMI of andere index leggen (ik bedoel in overlay, dus geen 2 grafieken onder of naast elkaar) kwestie van makkelijk te kunnen vergelijken?

Thx!
Re: Chartmill en selectie sterke aandelen
27 november 2011 22:14
Beste Amedee,

'documentation' inderdaad .... er is meer nodig, maar sowieso gaan we daar natuurlijk nooit alles kunnen vatten. De kennis moet inderdaad komen uit boeken bijvoorbeeld .... Maar ook door middel van onze signalen: die dienst richt zich echt op het leren gebruiken van chartmill in de praktijk.

De vragen:
- strong stocks: klopt .... dat zijn de aandelen die zich het best gedragen in vergelijking met alle andere aandelen.
- 500K & 500M: K staat voor Kilo ( 1000 ) en M voor Million ( 1000000 ).
- strong stocks zijn inderdaad een goed begin om al die aandelen te filteren die zich het sterktst gedragen in de markt.

Tip: hou zeker ook de algemene markt in de gaten: kijk hier voor het laatste marktoverzicht:
[www.monest.net]

Kijk hier om te zien hoe wij zelf de markt in rekening brengen bij de signalen, en hoe je dat dus zelf ook kan doen:
[www.monest.net]
27 november 2011 23:17
Bedankt Fonzzz,

In je 2de link speelde je me de handleiding door om gebruik te maken van de signalendienst. Er is maar één pagina die handelt over selectie van de signalen + op zoek naar de trend. Is het de link die je bedoelde?

Is het overigens mogelijk in Chartmill de koersevolutie van zowel een index als een aandeel in één grafiek weer te geven? Zo ja, hoe doe je dat?
28 november 2011 09:09
Amedee .... ja, dat was wat ik bedoelde: het beschrijft hoe de markt bepaalt of we long of short gaan. Dat staat inderdaad op de eerste bladzijden, maar de rest is ook interessant om lezen denk ik.

Index & aandeel op 1 grafiek: neen, dat kan voorlopig niet.
28 november 2011 19:20
Enkele recente webinars kun je op Monest website herbekijken. Eentje handelde over ChartMill gebruiken.

Persoonlijk zie ik graag een Monest webinar of ander soort bijeenkomst tegemoet ivm Monest/ChartMill maar dan met een beetje meer duiding. De gemiddelde beginner wil echter geen beginner blijven smoking smiley

DasKonzept
[Terrorized into Being Consumer]
28 november 2011 21:34
Awel ... de webinars zijn er vaak inderdaad eerder al intro voor mensen die nog niet vertrouwd zijn met de methode/filosofie.

Voor wie graag meer wil weten zijn er dan de signalen waarbij de methode wordt toegepast in de praktijk. Wij denken dat dat de beste manier van kennisoverdracht is: tonen hoe het werkt in de praktijk, met de mogelijkheid om vragen te stellen via het forum.

Wie nog meer wil moet toch een beetje zelf aan de slag: via beurskroniek, of via de vele boeken die hier ook ergens besproken worden.

Maar ik vermoed dat je zelf misschien al een pak verder staat dan je zelf denkt:
- je begrijpt dat je verliezen moet afsluiten en winnaars moet laten lopen.
- je begrijpt dat de markt het globale beeld schept en dat je moet handelen volgens de trend op de markt.
- je begrijpt dat de belangrijkste factor om te overleven op termijn position sizing is.
=> Dan weet je al zeer veel.

Verder is het een kwestie van ervaring opdoen door dingen te proberen in de praktijk. En ook jezelf steeds evalueren: hoe ik me aan de regels, welke fouten maakte ik .... enz ...