Technische Analyses

Gepost door GeorgeT 
Op dit moment kunnen in dit forum alleen berichten worden gelezen. Dit is een tijdelijke situatie. Kom later nog eens terug.
Technische Analyses
02 september 2010 10:48
Goedemorgen,

Ik post hierbij mijn suggestie om in dit forum ook technische analyses te bespreken. Hieronder alvast een TA die ik gisteren heb gelezen:

EURUSD – Opmerkelijke opleving, maar waar leidt die toe?

Onze kop van maandag voor de EURUSD was: “Langzame stijging is weergave van zwakte”. De Euro heeft daar gehoor aan gegeven en is blijven dalen vanaf de opening van de week met een verlies van meer dan 140 pips ten opzichte van de Hoog van de Aziatische sessie van gisteren. Met die daling is het paar door de steun van 1.2643 heen gebroken maar zit daar inmiddels al weer zo’n 20 pips onder. De verassing kwam echter gisteren bij de opening in New York, toen de Euro opleefde en van z’n vijfdaagse Laag bij 1.2624 omhoog schoot naar 1.2741. Een dergelijke sprong zou kunnen inhouden dat de Euro zich nog niet verslagen weet en dat hij zal pogen de negatieve technische vooruitzichten te weerleggen. De weerstand voor de korte termijn ligt bij 1.2792 en een doorbraak betekent dat er meer winst in het verschiet ligt. Bijbehorende doelen daarvoor zijn: 1.2871 & 1.2959. De steun ligt bij 1.2684 en een doorbraak daar betekent dat de daling zich voortzet richting 1.2550 en later naar het belangrijke 1.2432.

Support:
• 1.2684: Fibonacci 61.8% korte termijn.
• 1.2550: steungebied met daarin de bodems van 7 en 12 juli.
• 1.2432: Fibonacci 61.8% voor de hele stijging vanuit 1.1875 tot 1.3332.

Weerstand:
• 1.2792: Fibonacci 61.8% voor de daling vanaf 1.2920.
• 1.2871: Fibonacci niveau 38.2% voor de daling vanaf de Hoog van de afgelopen 4 maanden op 1.3332.
• 1.2595: Fibonacci niveau 50% voor de daling vanaf de Hoog van de afgelopen 4 maanden op 1.3332.
Re: Technische Analyses
02 september 2010 13:38
Welkom George!

Ik heb geen idee waar je de technische analyse van de eur/usd vandaan hebt maar eigenlijk is dat een loutere weergave van de visueel zichtbare steun en weerstandniveau's. Daar is uiteraard niks mis mee maar waar we hier bij Monest vooral de focus op trachten te leggen is dat je aan de hand van deze schijnbaar objectief gedefinieerde levels absoluut niet mag verwachten dat je meer controle zou hebben op het koersgebeuren. Net door aan TA dergelijke anticiperende krachten toe te schrijven wordt TA in een slecht daglicht gesteld. TA is geen beleggingsinstrument waardoor je in staat bent om de richting van de koers te gaan voorspellen maar laat dat nou net wel datgene zijn wat door vele TA-beoefenaars wordt geprentendeerd!

Ta stelt ons wel in staat om onze timing qua instappen in posities gevoelig te verbeteren en zodoende met een minimum aan risico de markt te betreden. Een voorbeeld :

Stel dat aandeel X in een dalende kortetermijntrend zit en aan 80 noteert met visuele steun rond het 75 euro level. Als je dan een kooporder inlegt aan 75 omdat je verwacht dat daar steun ligt dan ben je TA aan het gebruiken om de toekomstige koers te voorspellen.... Bovendien tast je volledig in het duister omtrent het plaatsen van een stoploss, je weet namelijk niet tot hoever de koers zal dalen.

Als je daarentegen aandeel X in de gaten houdt omwille van die steun en je merkt dat er daar inderdaad een tussentijdse bodem wordt gevormd rond pakweg 74 waarna de koers terug opveert tot 76 met veel momentum en sterk verhoogd volume dan................

Tja, wat dan eigenlijk? Het meest voor de hand liggende antwoord : 'dan heb je meer kans dat de koers verder doorstijgt!'

Niet dus! het enige wat we bij dergelijk scenario kunnen vaststellen is dat de mogelijkheid er is om met relatief weinig risico de markt te betreden.

Conclusie : TA is een perfect hulpmiddel bij het vinden van low risk entries, niet meer maar ook niet minder. De rest van het succes heeft grotendeels te maken met position sizing en het correct managen van open posities.
03 september 2010 13:28
Ik heb het artikel in De Standaard gelezen waarvan de bedenkingen op de home page staan van Monest. TA zinvol ?

Mijn bedenkingen over het artikel :

* de auteur schrijft een artikel over zichzelf in de derde persoon enkelvoud, bedenkelijk.

* Ik heb een groot deja vu gevoel, in 2005 was ik op een congres van FIM (fondsenleverancier van Fortis) als Personal banker (ja, ik ben bankier en voel me meestal als een gewetensbezwaarder in het leger). De hoge pieten waren present (waaronder William De Vijlder), de vragen dienden op voorhand gesteld te worden zodanig dat ze konden voorbereid worden. Mijn vraag dus : waarom geen TA in de fondsen ? Het antwoord was gestoffeerd met een resem aan slides (prachtig gemaakt trouwens) waarom TA niet lukt. Het (ontweken) antwoord was echter heel eenvoudig ; er bestond een fonds Market Timing, die probeerde te voorspellen en dat ging totaal de mist in. Daarover natuurlijk geen woord. Na de uitleg heb ik mijn ongenoegen geuit met de woorden : "Iemand die het niet kan kan heel goed uitleggen waarom het niet lukt".

Op 1/1/2006 werd een nieuwe lijn fondsen gelanceerd, gebaseerd op TA door een externe fondsenleverancier in Spanje. Die fondsenlijn wordt nu door de strot geduwd van iedere medewerker en klant van de desbetreffende bank & andere banken zijn in hetzelfde bedje ziek. Het heet asymetrisch beleggen

TA zinvol ? JA, maar de focus dient niet gelegd te worden op selectie maar op management. Al helemaal niet op voorspellen.

groeten, Fibo

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2010 20:52 door Fibonacci.
03 september 2010 20:26
Een externe TA-fondsenleverancier in Spanje??? Ik ben echt een buitenstaander, maar is er hier bij onze grootbanken werkelijk niemand bezig met TA? Zitten die gasten echt ganse dagen balansen te lezen voor hun FA-analyses? Triestig! Hoe is de situatie in Londen en de US? Die market wizards die Jack Schwager in zijn boeken heeft geïnterviewd, dat zijn toch allemaal TA-fondsenbeheerders? Zijn die dan helemaal geen inspiratiebron voor de institutionele beleggers in onze regionen? Wat ligt hieraan ten oorsprong? Dus als ik ooit een career move overweeg en ga solliciteren in de financiële wereld, dan moet ik niet over mijn interesse in TA beginnen... Goed om weten...
03 september 2010 21:18
Ik denk dat je moet onderscheid maken tussen:
1) werken met stops, position sizing, cut your losses & let profits run principe.
2) TA: technische analyse om je kansen voor een bepaalde entry in te schatten.

Waarschijnlijk is 1) het belangrijkst om op lange termijn winstgevend te zijn op de beurs. Het was Van K. Tharp dacht ik die ergens in één van zijn boeken aantoonde dat je een winstgevend systeem kan maken met random entries, mits goeie position sizing & exit strategie.

Banken & traders in banken hebben 1) wel degelijk begrepen.

Het is ook zo dat een hele boel TA gewoon niet werkt. Dat wil zeggen: een systeem met entries gebaseerd op bepaalde indicatoren zal het dikwijls niet beter doen dan datzelfde systeem met random entries. En dat geldt denk ik voor 95% van alle bestaande indicatoren of combinaties van indicatoren. Er bestaan talrijke onderzoeken die het niet werken van TA aantonen. Maar het is natuurlijk zo dat je dan enkel aantoont dan wat je onderzocht niet werkt, maar daarmee kan je nog geen uitspraak doen over alle TA.

Ook besteden vele auteurs veel te weinig aandacht aan bewijsvoering voor hun stellingen ( indicators ). Vaak krijg je een resem voorbeelden van grafieken waar een situatie zich voordoet en nadien krijg je dan een sterke stijging. En er wordt een conclusie getrokken: voila, als je dit patroon ziet zal er een sterke stijging volgen. Maar als je dan gaat eens gaat kijken naar alle gevallen waar het beschreven patroon voorkomt, dan blijkt vaak dat die sterke stijging helemaal niet zo vaak volgt als de auteur deed vermoeden. Als het bv zo is dat je niet meer winst maakt dan met een random entry, dan is de bewering van de auteur waardeloos.

Velen zouden verbaasd zijn als ze testresultaten zouden zien van iets waarvan ze 'zeker weten dat het werkt'. Ik kan jullie verzekeren dat de meeste dingen niet werken en dat het al vrij ingewikkeld wordt om tot iets te komen dat wel werkt.

Waarom denken we dan dat het werkt? Omdat je de entries neemt en daar waar het niet lukt neem je je verlies en daar waar het wel lukt laat je de winsten oplopen. En door dat toe te passen maak je winst, die je gaat toewijden aan je entries, maar eigenlijk is die winst enkel te wijten aan je position sizing & exit strategie.

Conclusie: die mens in de standaard heeft meer gelijk dan ongelijk. Al is hij fout om te beweren dat 'TA niet werkt'. Correcter zou zijn: alle TA tot nu toe door mij onderzocht werkt niet.
07 september 2010 13:28
Beste Kristoff,

Ik ben het met je eens dat TA maar al te vaak wordt gepresenteerd als een soort kristallen bol en dat er natuurlijk veel meer bij het traden komt kijken dan alleen op dit soort analyses af te gaan. Toch kan het een handig hulpmiddel zijn en daarom stelde ik dergelijke analyses op dit forum te posten. Maar uit alle reacties trek ik voorzichtig de conclusie dat dit niet gewenst is?
07 september 2010 15:03
Dit forum dient om mensen te leren beleggen. In dat opzicht moet je, denk ik, alle antwoorden alleen als dusdanig beschouwen. Ik zou zelfs durven zeggen, hoe meer reactie je krijgt, hoe beter!
07 september 2010 15:53
GeorgeT Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Kristoff,
>
> Ik ben het met je eens dat TA maar al te vaak
> wordt gepresenteerd als een soort kristallen bol
> en dat er natuurlijk veel meer bij het traden komt
> kijken dan alleen op dit soort analyses af te
> gaan. Toch kan het een handig hulpmiddel zijn en
> daarom stelde ik dergelijke analyses op dit forum
> te posten. Maar uit alle reacties trek ik
> voorzichtig de conclusie dat dit niet gewenst is?

George,

Nee hoor! Dat heb je verkeerd geconcludeerd, dit forum staat net gekend om zijn 'open mindedness'! Steun en weerstandniveau's zijn wel degelijk een handig hulpmiddel zoals je zelf aankaart, zolang dat je er de juiste dingen mee doet en ze niet als heiligmakend beschouwd. Door via verschillende meningen en invalshoeken te werken kom je namelijk net tot betere inzichten. Hier mogen dus zeer zeker dergelijke analyses komen te staan. Het enige wat we hier trachten te weren is het klassieke gescheld tussen aanhangers van FA versus TA ;-)
07 september 2010 15:54
Zeker GeorgeT! Ik denk dat de reacties eigenlijk niets meer met je originele post te maken hadden ... het betrof hier even een ander thema
07 september 2010 18:39
kristoff Schreef:
> Het
> enige wat we hier trachten te weren is het
> klassieke gescheld tussen aanhangers van FA versus
> TA ;-)

Klopt. Ze werken toch allebei niet :-)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/09/2010 18:39 door dve845.
07 september 2010 20:15
fonzzz Schreef:

> Waarschijnlijk is 1) het belangrijkst om op lange
> termijn winstgevend te zijn op de beurs. Het was
> Van K. Tharp dacht ik die ergens in één van zijn
> boeken aantoonde dat je een winstgevend systeem
> kan maken met random entries, mits goeie position
> sizing & exit strategie.
>

Het is Tom Basso van Markets Wizard die de uitdaging van de random entry opnam, er werd wel door Tharp in zijn boek naar verwezen. Simpel systeem van 1% risico, en een 3ATR chandelier stop, 100% van de runs waren winstgevend. Een run is een periode waarin het systeem consequent gevolgd wordt op één activa en waar verlies en winst mekaar opvolgen.

Ik ben zelf ook meer en meer aanhanger van dit gedachtegoed, enkele voordelen :

* heel eenvoudig qua selectie : het is om het even, wat heel veel tijd uitspaart.
* je maakt jezelf geen blaasjes wijs door een of andere indicator (die toch niet werkt) te gebruiken
* je weet dat je heel veel kans maakt om verkeerd te zitten (wat altijd het uitgangspunt zou moeten zijn) waardoor je automatisch een veiliger houding aanneemt.

mijn favoriet voor de semi-random entry, die ik hier al een aantal malen de revue heb laten passeren is SQQQ.

groeten Fibo
07 september 2010 21:33
Fibo, waarom semi en niet gewoon volop random? Heb je indicatie dat jouw semi-random instapsysteem betere resultaten oplevert?

Mvg, cure
07 september 2010 22:25
Cure,

semi random omdat er toch nog altijd een aantal hoge waarschijnlijkheden zijn op de beurs zoals de zes axioma's van de Dow Theorie. Misschien ook wel omdat ik mezelf wijsmaak dat ik beter kan doen dan random, mijn menselijke ijdelheid is nog niet volledig verdwenen.

groeten, Fibo
09 september 2010 17:15
Heeft er iemand een KUL studentenkaart ? Er zijn nl een aantal eindwerken te downloaden via de bib van KUL die over de winstgevendheid gaan van technische analyse.

Fibo
09 september 2010 22:17
Zijn die niet voor iedereen toegankelijk dan?
Je kunt ook gewoon de auteurs mailen en vragen naar een kopie.
09 september 2010 22:58
Doen! ... en hier posten dan .... maar wie weet hebben we wel iemand met een kaart die zo vriendelijk is om het te doen.
12 september 2010 17:19
Prima, dan zal ik wat vaker TA posten maar zal daarbij wel benadrukken dat deze slechts als hulpmiddel dient smiling smiley
13 september 2010 14:35
Vrijdag gelezen op Reuters voor beursopening in de dagelijkse rubriek waarin de vooruitgekeken wordt naar de beurs :

Europe Factors-Shares set to halt rally on bank worries
Fri Sep 10, 2010 2:30am EDT
PARIS, Sept 10 (Reuters) - European stock index futures pointed to a lower open on Friday, as fresh worries about the health of the banking sector halt themarket's strong two-week rally.
Sources said on Thursday that Deutsche Bank (DBKGn.DE) is considering a capital increase of up to 9 billion euros ($11.43 billion) to bolster its balance sheet as Basel capital requirements are finalised, sending the bank's stock traded in New York (DB.N) down 3.2 percent and weighing on sentiment on Wall Street. [ID:nN09213248]
The stock was indicated down more than 5 percent in pre-market trade in Frankfurt.
By 0625 GMT, futures for the STOXX Europe 50 STXEc1, for Germany's DAX FDXc1 and for France's CAC FCEc1 were down 0.4-0.5 percent. European stocks surged on Thursday, with the FTSEurofirst 300 .FTEU3 index ending at its highest level in more than four months after better-than-expected U.S. weekly jobless claims and monthly trade data lifted sentiment.
The benchmark index has surged about 8 percent in two weeks. Technical indicators show the index is getting close to overbought territory, with its relative strength index (RSI) currently at 66.1, with 70 and above considered overbought, while its slow stochastic is showing the index in overbought territory.

Inderdaad, institutionelen zijn bezig met TA, maar hoe ?

groeten Fibo
16 september 2010 13:06
Vandaag bericht gekregen van de prof. Technische analyse : de basis voor de eindwerken betreffende technische analyse zijn gebaseerd op een reeks artikels die hier te vinden zijn :

[www.technicalanalysis.org.uk]
20 september 2010 18:39
De thesis heb ik gekregen. Oordeel zelf confused smiley

Fibo
Bijlagen:
openen | downloaden - thesis Alien Devroe.pdf (231.2 KB)
21 september 2010 09:01
Zou het kunnen dat het aandeel telenet in de Basic Charts niet meer kan opgevraagd worden?

Het handige invulvakje op de homepage om via een ticker naar de basic charts te gaan blijkt ook verdwenen. Is dit de bedoeling of loopt er iets mis?

Mvg, cure
21 september 2010 10:05
Ticker: TNET ... lukt via basic charts ... bij mij ...
21 september 2010 10:39
Fibo,

De technische analyse die in die thesis wordt getest werkt inderdaad niet. Het grootste deel van TA (maar ook van FA) werkt overigens niet.
Geld op de beurs wordt verdiend door middel van position sizing. Elke timing en selectie is veel minder belangrijk of doorslaggevend dan wij denken.
Maar op een grafiek kun je wel degelijk de psychologie van beleggers aflezen en inschatten. Maar dat onkracht deze thesis ook niet.

grtz
DVE
21 september 2010 11:21
Het is wel zo dat het een vervolg is op een thesis die bewees dat die regels wel werkten voor de DJA .... heb er maar vlug doorgelezen ... maar de conclusies verbazen me niet
21 september 2010 12:59
Dirk,

Timing en selectie is minder belangrijk dan algemeen aangenomen; Ik ben ervan overtuigd wat blijkt uit mijn acties omschreven op dit Forum.

Als men al uitgaat van de premisse dat TA voorspellend werkt en dat de meest eenvoudige systemen het best werken, tja dan kan het zeker niet anders dan een conclusie te formuleren dat het niet werkt. Met het wordt het onderzochte systeem bedoeld.

groeten Fibo
21 september 2010 15:59
Thx, fonzz. TNET lukt inderdaad, TELENET niet zo blijkt. Vroeger ging dat wel. Best dus dat men de juiste ticker weet.

Mvg, cure
21 september 2010 16:16
Ik ga het bekijken cure .... blijkbaar is er inderdaad iets fout als je de naam opgeeft.
21 september 2010 17:25
Ja wellicht wel. Als je bv. PFE of pfizer ingeeft krijg je ook niets meer. Raar. Maar als je bv Telenet.br ingeeft gaat ie wel weer. confused smiley

Mvg, cure
21 september 2010 18:56
Excuses voor het ongemak Cure en anderen .... het probleem is opgelost. Het probleem werd gisteren geintroduceerd door het probleem van fibo op te lossen ....
22 september 2010 08:53
Thx. en excuses zijn niet nodig, jullie doen steeds jullie best. Wat wil een mens nog meer?

Mvg, cure