Entries and Exits

Het werk van Dr. Alexander Elder draagt de naam ‘Entries & Exits". In tegenstelling tot wat de naam aangeeft gaat dit werk niet over verschillende instap- en uitstapmogelijkheden (hoewel bepaalde stoploss technieken aan deze auteur hun naam te danken hebben). Het werk is een verzameling van geïllustreerde trades die de auteur tijdens z"n omzwervingen, die hij voor z"n vele seminaries maakte, bundelde. Het gaat om trades zoals die door 16 van z"n volgelingen in werkelijkheid werden gedaan. Het betreft 16 traders van totaal verschillend pluimage die, van beginners tot gevorderden, met kleine tot zeer grote portefeuilles, verschillende achtergronden en afkomst, elk hun eigen weg zijn gegaan naar een zelfstandig en financieel onafhankelijk leven als fulltime trader. Allemaal hebben ze, op de één of andere manier, met vallen en opstaan, zich een beeld gevormd van wat de beurs voor hen betekent en wat deze hen kan bieden. En vooral … wat niet – haalbare verwachtingen heet zoiets. Daarbij maken ze in mindere of meerdere mate gebruik van de technische analyse die Dr. Elder hen bijbracht.

En hoewel de technieken en inzichten op het eerste zicht niet altijd gelijklopend en soms zelf tegenstrijdig lijken, kun je er toch heel wat wijsheid en ervaring uit opsnuiven. Na een korte kennismaking met elk van de personages, wordt van elke van hen in het boek een verlieslatende en een winstgevende trade besproken. Dit gebeurt eerst aan de hand van hun eigen commentaar en wordt daarna, in retrospect, door de auteur van zijn visie voorzien. Terwijl de traders toelichten hoe, in welke gemoedstoestand en waarom deze trades werden aangegaan en in welke omstandigheden ze werden afgesloten en welk gevoel ze er na afloop bij hebben neergeschreven, licht de auteur toe wat de goede en slechte eigenschappen van elk van die trades zijn. Welke hints de grafieken gaven in de richting (of juist tegen de richting) van wat zich daar afspeelde en welke lessen hieruit konden worden getrokken.

Bondig samengevat komt het hierop neer dat de analysetechnische inzichten bij de trades en de niet te onderschatten gevoelsmatige zijde van de beleggersmedaille aan life trades worden getoetst. Realistischer kan het dus niet.

Het boek zet meteen ook de indicatoren die Dr. Elder zelf ontwikkelde in hun natuurlijke biotoop. Heel boeiend is het om, aan de hand van dit boek, te kunnen analyseren hoe verschillende traders afhankelijk van hun eigen omgevingsvariabelen, voorkennis en voorgeschiedenis totaal andere accenten leggen en die elk op een winstgevende manier voor zich kunnen laten werken. Ik denk dat dit vooral aantoont dat kennis belangrijk is om instant winstgevendheid op de beurs te garanderen en dit op lange termijn te blijven. Kennis schept immers vertrouwen in hun eigen persoonlijke aanpak of systeem. En dit vertrouwen zorgt ervoor dat ze willen en kunnen volharden ook als hun systematische aanpak van tijd tot tijd op de proef wordt gesteld.

En een tweede fascinerende vaststelling is dat al deze succesvolle traders (anders zouden die per definitie ook nog een andere job er op nahouden en dat doen ze niet meer) een aantal gemeenschappelijke kenmerken hebben (zo houden ze allemaal nauwgezet een dagboek bij van hun handelingen waarin ze ook hun gevoelsmatige toestand neerschrijven bij elke actie die ze ondernemen). Vraag is of deze kenmerken succes garanderen. Waarschijnlijk niet op zich, maar ze schijnen er toch een onmiskenbaar deel van uit te maken. Kortom, een aanrader die zich bovendien met mondjesmaat laat lezen. Elke trader heeft immers z"n eigen hoofdstuk en die kunnen allemaal los van elkaar en in een willekeurige volgorde worden gelezen.

We vermelden, tot slot, nog even dat bij het boek ook een ‘study guide" is verschenen dat je toelaat om zelf vragen te beantwoorden en aan de hand hiervan je pas verworven kennis en inzichten te toetsen. En voor het geval we het nog niet hadden verteld, ook de andere boeken van deze auteur hebben systematisch een study guide, zeg maar, een oefenboek.