Point and Figure Charting

Niet alleen is het één van de zeer schaarse boeken over de in vergetelheid geraakte XO-grafieken, het is meteen één van de betere boeken over de beurs en promoot een systematische aanpak bij beleggen.

Het eerste hoofdstuk is volledig gewijd aan het tot stand komen en het hoe en waarom van XO grafieken. Kristalhelder als je het ons vraagt. Vervolgens wordt dieper ingegaan op de technische signalen die men van dit soort grafieken kan aflezen. Hierbij wordt de analogie van een voetbalwedstrijd (al is het dan American football) gehanteerd, met aanvallers en verdedigers als supply and demand (vraag en aanbod). Maar niet alleen worden XO grafieken van naaldje tot draadje haarfijn uitgelegd. Voor wie de moeite doet om voorbij de inleidende zaken over XO grafieken te lezen en het boek van achter naar voor doorneemt, wacht een ware openbaring. De auteur – Thomas Dorsey – beschrijft immers in geuren en kleuren hoe hij op basis van XO grafieken zijn beurssysteem, m.a.w. zijn systematische/automatische manier van werken/beleggen, heeft ontwikkeld.

Opmerking: Het systeem dat in het boek wordt besproken kan los gezien worden van XO grafieken. De auteur is alleen heilig overtuigd van het feit dat XO grafieken dé manier zijn om zijn systeem tot leven te laten komen. En wij kunnen hem daar zeker in bijtreden. Weet alleen dat het boek dus verder gaat dan XO grafieken alleen. Het systeem begint met het meten van een totaalsentiment van de beurs, van waaruit hij dan steeds verder inzoomt op die sectoren én (daarbinnen) die aandelen die technisch in de lift zitten. Hij zoekt dus als het ware de actie op waar ze te vinden is. ‘Go with the flow" en ‘follow the money" zijn de klassieke uitdrukkingen die hiervoor worden gebruikt en die uiteindelijk ook duiden op een trendvolgend systeem. "The trend is your friend".

Hiertoe ontwierp Dhr. Dorsey ook verschillende nieuwe indicatoren die voornamelijk gebaseerd zijn op relatieve sterkte (hierbij vergelijk je als het ware aandelen en indexen onderling). Dit kan heel eenvoudig gebeuren door de verhouding van de koersen van twee aandelen of van een aandeel ten opzichte van een index te gaan beschouwen en te normaliseren. Al deze intermarkt en intersector verhoudingen en de hotspots worden door de clan van Dorsey - Dorsey Wright & Associates - dan ook nauwgezet bijgehouden en gepubliceerd op hun website: http://206.155.168.120/cgi-bin/foxweb.exe/welcome

Hier vind je naast de mogelijkheid om je te abonneren enkele gratis artikels en boekjes over wat zij ‘the lost art of point and figure charting" noemen. Niet meteen in de kijker springend vanop deze homepage is dat achter deze site ook een heuse schat aan informatie schuil gaat in de vorm van een PnF University waar je werkelijk alles vindt wat je hart verlangen kan over, je raadt het al, XO grafieken. Maar hoewel deze ‘XO universiteit" gratis is, wordt er toch verlangd dat men zich registreert op de site. Een kleine moeite voor wat je te wachten staat aan de andere zijde van dit login schermpje, geloof me. Wij zijn evenwel na het lezen van het boek (al enige jaren terug) niet bij de pakken blijven zitten en hebben dit alles ondertussen zelf ook vertaald in software.

Deze software stelt ons nu in staat de hotspots van de beurs in kaart te brengen tot op het niveau van de beste aandelen in de beste sectoren. Het is mijn bedoeling om binnen afzienbare tijd, deze software ter beschikking te stellen van onze lezers op onze website. Als u geduld hebt, wij hebben alvast de plannen! Ondertussen krijgt het boek wat ons betreft alvast een dikke tien op tien. Als je 5 boeken leest over de beurs, dan zou dit er toch één van moeten zijn. Zeer sterke materie op een licht verteerbare manier gebracht. Het boek is evenwel (zoals zowat alle boeken die we hier bespreken) een Engelstalig specimen.