The Bear Book

Dik gezaaid zijn ze niet, en dan heb ik het over beursboeken over shortselling. Eentje die je alvast steevast ontmoet als je gaat zoeken is ‘The Bear Book" van John Rothchild. En het is niet het enige boek dat meneer Rothchild over de beurs schreef. Hij heeft ettelijke bestsellers op z"n naam staan. We gaan dit boek niet over het paard tillen maar het is toch wel een werk dat beide de beginnende en de gevorderde belegger eventjes terug met de voetjes op de grond plaatst. Vooral tijdens de hoogtijden op de beurs en iedereen met het ‘dit keer is het anders" gevoel rondloopt. Ik zou iedereen aanraden het te lezen alleen al daarom. En bovendien maakt het resoluut komaf met alle misverstanden die er omtrent shorten heersen. Afgezien van het feit dat je een lening aangaat en je met een fluctuerende borg zit is het als werkmiddel op de beurs de exacte tegenhanger van het klassieke kopen om daarna te verkopen (hoewel wel meer mensen dat laatste vergeten – voor nogal wat onder ons stopt beleggen bij het aankopen van aandelen). Ik zal kort zijn over het boek: als je ook in dalende beurzen iets wil verdienen en je niet aan opties of andere hefboomproducten wil wagen dan zit er niets anders op dan te shorten. En dan is dit een werk dat je moet gelezen hebben.

Het boek heeft niet voor niets als subtitel ‘survive and profit in ferocious markets" wat zoveel betekent als ‘overleven én winst maken in turbulente markten". Het werd vertaald in het Nederlands door Michel Verhaert (jawel de auteur van ‘Winnen op de beurs dankzij technische analyse. Goed leesvoer maar je zult er niet onmiddellijk recepten voor tradingsystemen in vinden. Wie indicatoren zoekt die vertellen wanneer men wat moet shorten is er aan het verkeerde adres. De beste boeken over de beurs zijn naar onze bescheiden mening ook meteen de tijdeloze. Nieuwe mensen, nieuwe tijden, maar de aard van het beestje blijft altijd hetzelfde. De essentie van de mens en zijn gedrag wijzigen zeer traag. Daar gaan duizenden jaren evolutie over heen.