Trade Like an O Neil Disciple

Dit boek is een gedetailleerde kijk op het gebruik van de, ondertussen door de tijd met succes geteste,  beleggingsstrategie van William ‘CANSLIM’ O’Neil en de toepassing ervan door twee insiders. Enkele dagen na de release stormde het boek reeds de top 1000 van Amazon binnen. Na 4 dagen was de eerste druk uitverkocht. Geen kleine prestatie.

Het boek verhaalt hoe zij zich deze technieken, met vallen en opstaan, eigen maakten onder de vleugels van William O’Neil. Een strategie van dit kaliber bestuderen om er over tijd een respectabel rendement mee te halen is één zaak. Er 18000% mee verdienen in 7 jaar is een gigantische prestatie. Dit boek heeft een kijkje vanuit de cockpit, tijdens die periode. Hoe het was om zij aan zij te werken met de legende onder wisselende marktomstandigheden. De auteurs schrijven hun immens succes toe aan de methodiek van O’Neil maar hebben het in hun boek ook over de manier waarop zij de methode naar hun hand hebben verfijnd en verpersoonlijkt. Enkele uitgewerkte details zijn hun pocket pivots die anticiperen op een uitbraak uit een base en gap ups.
Niet verwonderlijk worden in het boek dan ook heel wat trades besproken. De opstellingen, de entries, de exits van zowel winnaars als verliezers. Met een vergrootglas op zichzelf analyseren ze in het boek hun vergissingen en fouten, hoeveel ze hen hebben gekost, hoe ze erop reageerden en wat ze er uit leerden.

Ook het Market Direction Timing model dat door Chris Kacher in z’n periode bij O’Neil werd uitgezet wordt in het boek besproken. Het model slaagde erin sinds 1991 geen enkele bull of bear markt van betekenis te missen en werd sinds de ontwikkeling ervan in 1991 continue aan de stresstest realtime traden onderworpen. Het model is gebaseerd op data die tot 1920 terug gaat. Ook de setups voor shorten worden in het boek uitvoerig toegelicht.

Een grote klemtoon wordt verder gelegd op zaken als het belang van de markt in z’n geheel, het combineren van fundamentele en technische analyse (waarin O’Neil zowat de pionier was), psychologie en het gevaar van ‘voorspellen’, het gevaar te luisteren naar tips, opinies en nieuws, wanneer in de markt te zitten en wanneer net niet, institutionele draagkracht, winnaars maximaliseren en positie concentratie (in tegenstelling tot diversificatie) en de tot vervelends toe herhaalde rode draad bij succesvol beleggen: verliezen kortwieken.
Hoewel position sizing vanuit hun idee van positie concentratie vrij belangrijk is besteedt men er verder weinig aandacht aan in het boek. Het wordt vermeld maar voor een technisch gedetailleerde uitwerking blijft de lezer op zijn/haar honger zitten.
Desalniettemin een klepper van een boek en waarschijnlijk de titel van het jaar. Absoluut verplichte lectuur voor de zichzelf respecterende belegger/trader die zich wil onderdompelen in de bijzonder succesvolle methodiek van William ‘CANSLIM’ O’Neil. Of voor wie het kent de gedroomde kans om er zich, voor een prikje, in te perfectioneren.

Gil Morales is tevens de auteur en uitgever van het Gilmorapport www.gilmoreport.com en voormalig Senior Proprietary Internal Portfolio Manager en Chief Market Strategist bij William O’Neil, met wie hij samen ook het boek ‘How to Make Money Selling Stocks Short’ schreef. Hij behaalde een BA in economie. Chris Kacher levert eveneens bijdrages aan het Gilmorapport en was ook Senior Proprietary Internal Portfolio Manager en Research analist bij William O’Neil. Hij behaalde een BS in scheikunde en een PhD in nucleaire fysica.

Beide auteurs hebben samen MoKa Traders opgericht, waarvan ze allebei bestuurder zijn en leveren hun diensten online langs www.virtueofselfischinvesting.com.