Uitblinkers / Outliers

Die vraag zou je je kunnen stellen tijdens het lezen van dit bijzonder boekje van Malcolm Gladwell.  Outliers vertelt het klassieke verhaal van het succesvolle genie op een geheel andere manier. Vaak denken we dat succesvolle mensen alles al kunnen zonder er veel voor te moeten oefenen.  Bovendien denken we verkeerdelijk dat ze alles aan hun uitzonderlijke talent en doorzettingsvermogen hebben te danken.  De waarheid ligt in het midden.  Een talent is zeker aanwezig, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het daarom zullen maken in het leven.  Want naast intelligentie spelen factoren zoals de omgeving (ouders die reeds in het zakenleven zitten, familie met schrijvers, een vooruitziende leerkracht, ...) , geboren worden in de juiste tijd (érg belangrijk), de mogelijkheid en tijd aangeboden hebben gekregen op jonge leeftijd om veel te oefenen, grote dosis toeval, enzovoort.

Malcolm Gladwell wijst ons dus maar al te graag op de andere kant van geniale uitvindingen en succesverhalen.  Wist je trouwens dat geen enkele succesvolle zakenman (Bill Gates, Warren Buffet, ...) geen 10.000 uur oefening of ervaring in zijn vakgebied heeft doorstaan?  Verder is bijvoorbeeld niet enkel het uitzonderlijke talent, maar wel de hoeveelheid uren die muziekgroep The Beatles hebben moeten presteren per avond die ze bekend hebben populair gemaakt.  Door die constante oefening in improvisatie en het kennismaken met een resem aan muziekstijlen werden ze beter en beter.  Toen stond er door dom toeval een manager voor hun neus die hun talent erkende.

Het meest hoopvolle element uit het boek ontspringt wellicht uit een verkeerde opvatting van de universiteit van Michigan die abusievelijk dacht dat je (énkel) op basis van het IQ kan voorzien wat de carrièrekansen zouden zijn van hun leerlingen.   Het verhaal gaat als volgt.  De universiteit van Michigan heeft kort samengevat een programma voor het toelaten van etnische minderheden.  Omdat uit onderzoek is gebleken dat de scores in het middelbaar voor die studenten doorgaans lager zijn besloot Michigan zijn toelatingsvoorwaarden voor die groep te versoepelen.  Puur objectief gezien doen de blanke studenten het op deze universiteit ook beter dan de studenten uit minderheidsgroepen.  Maar ... hier komt de clue.  Dit verschil had geen significante verschillen op de carrières van beide groepen.  Beide groepen doen het dus even goed.  IQ alleen vertelt dus duidelijk niet alles!

Hetzelfde geld voor Einstein die getalenteerd was, maar niet zo slim in IQ punten dan andere denkers.  Toch liet hij ze allemaal het nakijken.  Hoe komt dat?
Naast IQ heb je eerst en vooral nog opportuniteit, maar ook creativititeit, de mogelijkheid om vooruit te denken, te interageren en samen te werken met mensen enzovoort.  IQ vertelt dus niet anders.  Meer nog: je dient enkel slim genoeg te zijn.  That’s all.

Om te leren beleggen hoef je dus niet geniaal te zijn.  Het volstaat volgens ons te beschikken over een basisverstand, voldoende oefening en opportuniteit, het beschikken over de juiste materialen en het hebben van de juiste leermeesters.  Enkel zo maak je significante vooruitgang.
Dit boek is een absolute aanrader voor mensen die graag verder “nadenken dan hun neus lang is”.

Veel leesplezier!